עמוד:72

ד. הים התיכון כנתיב תחבורה מאז ומתמיד היה הים התיכון נתיב שיט, והעמים והתרבויות שצמחו סביבו העבירו ביניהם סחורות שונות דרך הים. לפני אלפי שנים היו כלי השיט קטנים ופגיעים ויכלו לשוט רק למרחקים קצרים ובטוחים - בין מפרץ מוגן אחד למפרץ קרוב אליו, וגם זה רק במזג אוויר נוח. במשך השנים התפתחו כלי השיט, והספינות הגדולות והחזקות שנבנו יכלו לשוט למרחקים גדולים כמעט בכל עונות השנה. עם התפתחות כלי השיט התפתחה גם התחבורה היבשתית באמצעות כבישים ומסילות רכבת, וכיום סחורות מגיעות גם ליישובים ולאזורים המצויים הרחק מן הנמלים שבהם עגנו האוניות. חפירתה של תעלת סואץ, שנשלמה בשנת 1869 )לפני כ140- שנה(, הגבירה עוד יותר את חשיבותו של הים התיכון. התעלה מקצרת מאוד את הדרך בין מדינות אירופה ואמריקה למדינות אסיה ואפריקה המזרחית, והופכת את המסע בין היבשות לזול יותר ולמסוכן פחות. במפה שבעמוד הבא תוכלו לראות עד כמה התקצרה הדרך בין חלקי העולם השונים בזכות תעלת סואץ. הים התיכון מהווה נתיב תחבורה למיליוני התושבים במדינות שמסביב לים התיכון, ולמיליונים רבים נוספים החיים סביב הים השחור המחובר אליו. בזכות תעלת סואץ הוא מהווה גם נתיב שיט להעברת סחורות בין חלקי עולם רבים: אירופה מייבאת חומרים רבים שמקורם במזרח, וביניהם נפט, המצוי בעיקר במפרץ הפרסי. היא גם מייצאת למזרח מיגוון ממוצרי התעשייה שלה: מכונות, מכוניות, מטוסים, כלי עבודה, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה ומכשירים אחרים, אריגים, בגדים ושאר סחורות מעובדות. כמות הסחורות והמוצרים בעולם גדלה לממדים עצומים, וחלק גדול מהם עובר דרך הים התיכון ותעלת סואץ. 72 שתי מכליות נפט, האחת טורקית והשנייה ספרדית, עוגנות בנמל טורקי לחופי הים התיכון וממלאות את מכליהן בנפט שהגיע בצינורות מעיראק

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר