עמוד:14

תרשים: תהליך הכתיבה קריאה של מטלת הכתיבה, העלאת רעיונות לנושא נתון בעזרת: שלב א: העלאת רעיונות היגדים, אסוציאציות, ועוד מיקוד הנושא והשמטת הרעיונות שאינם שייכים, קביעת ראשי הפרקים שלב ב: תכנון וארגונם ברצף הגיוני פיתוח ראשי הפרקים לפסקות, כתיבת הפסקות, קישור בין שלב ג: פיתוח הפסקות, כתיבת פסקת הפתיחה ופסקת הסיום והכותרות שלב ד: עריכה בדיקת הטיוטה, קריאה ושכתוב, עריכת התוכן, המבנה והלשון טיפים ■ קראו קריאה מעמיקה את המאמר שאתם מתייחסים אליו, וחשבו מה אפשר לקחת ממנו. ■ בכתיבת מאמר כדאי להיעזר בשלבי העבודה האלה: העלאת רעיונות, תכנון וארגון הרעיונות, פיתוח הרעיונות וכתיבתם, משוב ועריכה. ■ העלאת רעיונות - העלו רעיונות באחת הדרכים הבאות: היגדים )מה אני מרגיש/ה או חושב/ת?(, מילות שאלה )איך? מתי? מדוע? האם? על סמך מה? מה הקשר?(, אסוציאציות )מילים ורעיונות העולים כאסוציאציות לנושא, חלקי מבנה )סיפור, טענה, דוגמה, היבטים, נימוקים(. ■ תכנון - לאחר שאספתם רעיונות והיגדים סננו אותם, מיינו לקבוצות וארגנו בסדר הגיוני. במיון ראשי הפרקים לקבוצות היעזרו בידע שלכם על חלקי מבנה. בצד ראשי הפרקים כתבו לעצמכם הערות, כגון: כאן יש דוגמה, טענה, סיבה, בעיה, מסקנה וכדומה. ■ פיתוח - את ההיגדים ואת ראשי הפרקים מרחיבים באמצעים שונים: דוגמות, פירוט, נימוקים, הסברים. כותבים אותם כמשפטים שלמים מסודרים בפסקות. בכל ראש פרק ובכל פסקה - חשבו מה עוד הקוראים רוצים לדעת. ■ כתיבת פסקה - חשוב לזכור שבכל פסקה יש משפט המבטא רעיון מרכזי אחד, ושכל שאר המשפטים תומכים ברעיון זה. בכל פעם שיש תת-נושא חדש - יש לפתוח פסקה חדשה. ■ פתיחה וסיום - אפשר לפתוח את המאמר בדרכים שונות: שאלה, דוגמה, ציטוט, הגדרה, סקירה היסטורית )הקשורים לנושא(. אפשר לסיים את המאמר בחלקי מבנה שונים, כגון: סיכום, מסקנה, המלצה, משאלה, שאלה, ציטוט. שימו לב שפסקת הפתיחה ופסקת הסיום לא יהיו ארוכות מדי, ולא יהפכו לגוף המאמר. ■ כותרות - קבעו כותרת למאמר, ואולי גם כותרת-משנה המרחיבה ומפרטת. אם המאמר ארוך - הוסיפו כותרות-משנה לחלקיו. ■ עריכה - לאחר כתיבת הטיוטה, יש לקרוא את המאמר, לבדוק אותו ולערוך בעקבות הקריאה. בעריכה קראו כאילו שאתם מישהו אחר שאינו מכיר את המאמר. שאלו עצמכם: האם המאמר מובן? האם הוא מאורגן כהלכה? מכיל את החלקים הדרושים? האם החלקים שייכים לנושא המאמר? האם הוא מקושר כראוי? האם אין שגיאות ניסוח, שגיאות כתיב ודקדוק? האם יש פיסוק, ריווח בין הפסקות.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר