עמוד:13

שלב ד: עריכה הטיוטה הראשונה שכתבתם היא מוצר ראשוני. היא אינה מלוטשת, ואינה מסוגננת בצורה הטובה ביותר. כעת תוכלו לשפר את ארגון המאמר שלכם. קראו שוב ושוב את הדברים שכתבתם, ובדקו אותם לפי השאלות בדף העריכה שלפניכם. למה מתייחסים כאשר קוראים טקסט אם זה מאמר שלכם או חיבור של עמית/ה? בדקו את המאמר לפי הנקודות הבאות, ושפרו אותו בהתאם. שימו לב לתוכן, למבנה וללשון. דף עריכה לפניכם שאלות להערכת מאמר עיוני. ההיגדים יכולים לשמש לכם גם לפיתוח וגם לבקרה. תחום שאלות תוכן • האם כתבתי בהתאם למטלת הכתיבה והנחיותיה? • האם כתבתי בזיקה לטקסט, כנדרש? • האם הרעיון המרכזי של הטקסט בהיר וברור? • האם בכל פסקה מופיע רק רעיון אחד? • האם הרחבתי מספיק כל רעיון )למשל, על-ידי הדגמה, פירוט, הסבר(? • האם פיתחתי את הנושא לעומק? מנקודות מבט שונות? • האם כל הנקודות שפיתחתי רלוונטיות? • האם לא חזרתי על עצמי או כתבתי אותו דבר? האם אין חזרות על אותם רעיונות? מבנה • האם יצרתי מבנה של מאמר עיוני? • האם הארגון המבני ברור לקוראים? • האם ניתן להבחין מה הם ההיגדים הראשיים ומה הם ההיגדים התומכים? • האם יש לטקסט פתיחה וסיום מובחנים? • האם הפתיחה רלוונטית, מקורית, מסקרנת, מסייעת לקוראים? • האם הסיום רלוונטי ובעל חלקי מבנה הולמים )כגון סיכום, מסקנות וכו'(? • האם פתחתי כל פסקה חדשה בשורה חדשה ובמרווח מתאים? • האם השתמשתי באמצעי לכידות וקישוריות כדי להבהיר את היחסים בין הרעיונות? מבע • האם השפה זורמת? האם המשפטים ברורים? האם המשפטים שלמים ולא מסורבלים? • האם הטקסט מגוון ומדויק מבחינת אוצר המילים? האם אין חזרות מילוליות שניתן להמירן? • האם אין שימוש רב מדי במילים סתמיות )"זה", "אלה", "הדבר"(, במקום להשתמש במילה או בביטוי ספציפיים? • האם נקטתי את המשלב הנכון? האם לא שרבבתי ביטויי סלנג? • עד כמה ניצלתי אמצעים רטוריים כדי להדגיש את נקודת התצפית שלי? • האם הציטוט מדברי המקור מועבר בדייקנות? תקינות • האם השתמשתי נכון בסימני הפיסוק? האם השתמשתי רק בפסיקים ובנקודות או גם בסימנים אחרים )לפי הצורך(? • האם אין שגיאות לשוניות - התאמה בזמן, במין ובמספר? • האם הכתיב תקין? • האם כתב היד קריא? האם אין בו השמטות של מילים או של אותיות?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר