עמוד:9

הבנה והבעה שיעור :1 תהליך הכתיבה שלבי הכתיבה קיבלתם מטלת כתיבה. דף ריק מונח לפניכם. מה עושים עכשיו? לפניכם הצעה לתכנית עבודה - מהלך אחר מהלך, אך שימו לב: תהליך הכתיבה הוא מעגלי! הפקת רעיונות, תכנון, פיתוח ועריכה יכולים להתרחש כל הזמן )ולא רק בשלב שהוקצה להם(. דוגמה: אפילו בשלב העריכה )השלב האחרון( יכולים לצוץ רעיונות )כמו בשלב הראשון(. ראו תרשים תהליך הכתיבה בעמ' .14 תחילה, לפני כל השלבים, קראו קריאה מעמיקה את מטלת הכתיבה, והבינו היטב את הנושא ואת חלקיו. שימו לב לכל הסעיפים במטלה ולמילות ההוראה )הדגימו, הסבירו, נסחו(. שלב א: העלאת רעיונות לפניכם 4 דרכים להפקת רעיונות. בחרו רק אחת מהן. פעלו על-פי ההנחיות ואחר-כך עברו לשלב הבא: תכנון. דרך :1 היגדים התרכזו בנושא הכתיבה, והגיבו להיגדים הבאים בכתב, בכמה משפטים. • ידע: מה ידוע לי על...?, מה לא ידוע לי על...? / מה יש לי להגיד על...? / האם יש לי דוגמה / ציטוט/סיפור מתאימים לנושא? • תחושה: אילו רגשות יש לי כלפי...? / מה חשוב לי ביחס ל...? / מה עולה בדעתי ברגע שעוסקים ב...? • דעה: מה דעתי בנושא הזה? / האם אני )לא( מסכים/ה עם...? / מה אני חושב/ת על...? / אילו דעות אחרות שמעתי על...? • השלכות: איזה קשר אפשר למצוא בין נושא זה לבין מה שקורה לי באופן אישי? / איזה קשר )השלכות( אפשר למצוא בין הנושא לבין מה שקורה בחברה של ימינו? דרך :2 מילות שאלה מילות שאלה עוזרות לנו להעלות רעיונות. אפשר להציב מילות שאלה רבות, כגון: מי? מה? היכן? מדוע? לשם מה? מאין? כיצד? מתי? עד כמה? מה הקשר בין... לבין...? האם כדאי/רצוי/ חייבים...? לפי: עליזה לזרסון, הזמנה לחקר, משרד החינוך, ,1999 עמ' 124-120 דרך :3 אסוציאציות חשבו על הנושא, והעלו אסוציאציות באופן חופשי. כתבו כל מה שעולה בדעתכם: מילים, מושגים, ביטויים, רעיונות, מראות, אירועים וכדומה. כתבו ללא רצף וללא סדר מחייב. דרך :4 חלקי מבנה דרך נוספת להפקת רעיונות היא חשיבה על ארגון. דוגמות לחלקי מבנה: רקע, תופעה, סיבה, תוצאה, בעיה, פתרון, טענה, נימוק, מסקנה, דוגמה, המלצה, משאלה. התרכזו בנושא הכתיבה ותכננו את המבנה שלו. כתבו לפחות 5 חלקי מבנה המתאימים לבניית הנושא הנתון. שימו לב שסדרם יהיה הגיוני. כתבו בקצרה בצד כל רכיב את הרעיון התוכני הקשור אליו.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר