עמוד:5

פעילות :11 קריאת מאמר של תלמיד )עמ' 22( א. מטרת המאמר - לשכנע. הטענה: יש לעצור את הביטויים הונדליסטיים של חגיגות יום העצמאות. ב. לדעת הכותב יש להמשיך את מירב המנהגים של חגיגות יום העצמאות - למעט הנוהג של פטישי פלסטיק, ריסוס בספרי והשתוללות. ג. החיבור עוסק בשאלה כיצד יש לחגוג את יום העצמאות, אך אינו עוסק בקשר בין חגיגות יום העצמאות לחגים אחרים. ד. התנהגות ונדליסטית - התנהגות פרועה הגורמת נזקים והרס. ה. אנשים תמימים הנפגעים על לא עוול בכפם. ו. משלב גבוה: ישמחו ויעלוזו )שורה 6(, נהרו )שורה 8(, לשמח לבב אנוש )שורה 11(, מפגן אווירי מרהיב )שורה 15(, יביא לקיצה )שורה 29( פעילות :12 פתיחה, סיום, כותרת )עמ’ 23( א. בפסקת הפתיחה יש חלקי מבנה שונים: משפט סקירה, שאלה, הצגת דעה כללית והכרזה על מבנה/ מטרת החיבור. בהצגת השאלה יש משהו המעניין את הקוראים, ומסקרן להמשיך לקרוא. בפסקת הסיום - הבעת משאלה ומסקנה. ב. הכותרת היא עניינית ומלמדת על נושא החיבור. ג. כותרת משנה: מה צריך להיות אופיו של יום העצמאות? ד. פסקה א: הקדמה פסקה ב: מנהגי יום העצמאות בעבר והיום פסקות ג-ד: התנהגות ונדליסטית פסקה ה: טקס הענקת פרס ישראל פסקה ו: )מסקנות( להמשיך את החגיגות שיעור :2 טקסט שכנוע-טיעון פעילות :1 מעובדות לשכנוע )עמ' 28( א. הטקסט מנסה לשכנע בצורך לנהוג בזהירות רבה יותר בחורף. ב. החורף הגיע, התאונות נפוצות יותר, אנו נוטים להאשים אחרים. ג. המשפט הוא בשורה :6 "הבה נעשה..." . ד. הכותב משתמש בלשון מדברים )אנחנו( ובכך כולל את עצמו ואת הנמענים. דוגמות: נעבור את... )כותרת(, מרחפת עלינו )שורה 1(, בדרכנו )שורה 1(. הפנייה לנמען בולטת בשורה :6 הבה נעשה..., נעבור את החורף. הכותב פונה גם בצורת שאלה רטורית )שורה 7(. ה. המשמעות - החיפזון גורם נזק. הכותב רומז להשפעה של החיפזון על תאונות. ו. שאלה רטורית - שורה .7 פנייה לנמענים - הבה נעשה מעט... )שורה 6( הסגר - "חס וחלילה" )שורה 10( להבעת דעה.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר