עמוד:278

טלפניות. נשים מעטות אף החלו ללמוד באוניברסיטאות מיוחדות לנשים - בבריטניה, בצרפת ובגרמניה. הפער בין מעמדן הפוליטי הנחות של הנשים לבין מעורבותן הכלכלית והשכלתן גרם לנשים להתחיל להיאבק למען שינוי מעמדן. תחילה דרשו הנשים זכויות פוליטיות שוות לזכויות הגברים. נוסף על כך דרשו הנשים את זכות הבעלות על הרכוש המשפחתי, וכשניצחו 15 במאבקן - שינה החוק בבריטניה )1870(, בגרמניה )1900( ובצרפת )1907( - וגם נשים הורשו על-פי החוק להיות בעלות רכוש. למרות זאת, עדיין לא ניתנה להן הזכות לבחור ולהיבחר. נשים החלו להיאבק למען זכות הבחירה - שנקראה סופרז' - ומשום כך נקראו הנשים הפעילות במאבק זה - סופרז'יסטיות. את המאבק למען זכות בחירה לנשים בבריטניה הובילה קבוצת נשים מן המעמד הבינוני 20 והגבוה ממנצ'סטר שהקימה את "איחוד הנשים החברתי והפוליטי" )1903(. נשים אלה נאבקו בדרכים רבות: הפגנות רחוב, תעמולה, ניסיון לשכנע חברי מפלגות בצדקת טענותיהן ועוד. התגובה לפעילותן הייתה בוז ולעג, ודרישותיהן נדחו. כשראו הנשים שמאמציהן לא הועילו - החלו לנקוט מעשי אלימות: הן ניסו להיכנס לפרלמנט תוך עימות פיזי עם השוטרים שחסמו את דרכן, ניסו לחדור למשרדו של ראש הממשלה ברחוב דאינינג 10 בלונדון, השליכו ביצים 25 על פקידי ממשלה, ניפצו חלונות של בתי כלבו, כבלו עצמן לפנסי רחוב ועוד. חלק מן הנשים נאסרו, אך המשיכו במאבקן בכלא, והכריזו שביתת רעב. השלטונות החליטו לשבור את שביתת הרעב, ולמרות סירובן הן הואכלו בכוח, בכפייה ובאכזריות. מאבק הנשים למען זכות הבחירה לא הצטמצם לבריטניה בלבד; המאבק התפשט בהדרגה ברחבי אירופה, הגיע עד ארצות הברית והוכתר בהצלחה. בהדרגה הוענקה זכות הבחירה 30 לנשים: לראשונה בניו זילנד )1893(, אחר כך - בפינלנד ובנורווגיה )1907(, ורק אחר כך - בעשור השני של המאה ה20- בבריטניה ובארצות הברית. תהליך זה של הענקת זכויות פוליטיות לנשים התרחב והתפשט ליתר מדינות אירופה. מתוך: קציעה אביאלי-טביביאן, מסע אל העבר - עולם מודרני נולד, המאה ה,19- ,2003 מטח, עמ' 64 א. הכותרת היא משפט. איך היא משקפת את תוכן הקטע? ב. נסחו את הכותרת כצירוף שמני )יש דרכים שונות(. מה ההבדל בין הניסוח שלכם לניסוח המקורי? ג. לפניכם 4 משפטים. חלק מן הנשים נאסרו, ובכל זאת המשיכו בכלא את מאבקן על זכות הבחירה. המאבק על זכות הבחירה נמשך אף על פי שחלק מן הנשים נאסרו. הנשים נאסרו בשל מאבקן על זכות הבחירה. המאבק על זכות הבחירה נמשך למרות מאסרן של חלק מהנשים. .1 כתבו ליד כל משפט את סוגו: פשוט, מורכב, מאוחה )מחובר(. .2 בדקו את הקשר הלוגי בכל המשפטים - איזה משפט יוצא דופן? .3 ציינו מהו הקשר הלוגי בכל משפט.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר