עמוד:271

א. סמנו במשפטים הבאים את ש' השעבוד. ב. ציינו את סוג המשפט: משפט פשוט או משפט מורכב. ג. סמנו את הפסוקיות ואת הלוואים. לוואי .1 המתרחצים שבבריכה התעלמו מאזהרותיו של המציל. משפט פשוט .2 כלי קרמיקה שמשמשים לבישול או לנוי, אופים בתנור במשך מספר שעות. .3 הבחירות שנדחו יוקדמו במספר חודשים. .4 הוא ביקש מהמנהל שלפניו להישאר לתקופת חפיפה. .5 העולים שבשכונות הקרוואנים קבלו על התנאים. .6 הספר החדש שנמכר בהצלחה, מיועד לחובבי מסעדות. פעילות משלבת :11 לוואי או פסוקית א. קראו את הקטע הבא, וענו: מדוע נקראת אחת הסימפוניות שחיבר המלחין יוזף היידן בשם "סימפוניית ההפתעה"? ב. אתרו בקטע את ש' השעבוד. ג. ציינו בכל מקום אם היא פותחת פסוקית )לוואי( או לוואי. ד. מה משמעות הניב: חמד לצון )שורה 1(? ה. מה פירוש המילה ובשלהן )שורה 6(? סימפוניית ההפתעה של היידן 1 המלחין האוסטרי הדגול יוזף היידן חי בשנים .1809-1732 הוא אהב לחמוד מדי פעם לצון ולהפתיע את קהל מאזיניו. היידן שם לב שבכל פעם שהתזמורת מתחילה לנגן קטע איטי ושקט, מתחילות רבות מן הגבירות הכבודות שבקהל לנמנם להן. לכן הוא חיבר את "סימפוניית ההפתעה" שבה לאחר קטע איטי ושקט במיוחד מרעימה לפתע התזמורת בקולה, ומקפיצה 5 בבהלה את הגבירות המתנמנמות... הסימפוניה המשעשעת הזאת היא אחת מתוך מאה סימפוניות ויותר שחיבר היידן, ובשלהן הוענק לו הכינוי "אבי הסימפוניה". מתוך: יעקב שויקה, רב-מילים הצעיר, ,1996 עמ' 237 פעילות :12 משפט מורכב לעומת משפט מאוחה א. קבעו אם המשפטים שלפניכם הם מאוחים או מורכבים. ב. סמנו את איברי המשפט )במשפט המאוחה(, ואת המשפט היסודי ואת הפסוקית )במשפט המורכב(. .1 היה לי תקר במכונית, אבל לא ידעתי להחליף צמיג. .2 מזג האוויר הנעים ששרר באזורנו בסוף השבוע, אפשר למטיילים רבים לצאת לפיקניקים בשמורות הטבע.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר