עמוד:205

פעילות :11 התאם נושא-נשוא א. סמנו את הנשוא ואת הנושא במשפטים הבאים. ב. בדקו האם יש התאם בין הנושא לנשוא, והאם אין מילת יחס לפני הנושא. נושא נשוא .1 במאמר זה אנו מוצאים צורות מיוחדות. התאם: ✔ מילת יחס: אין .2 כתבת ספר מיוחד ומעניין. .3 הטיול הזה תוכנן כבר לפני חצי שנה. .4 המצב בשוק המניות השתנה לחלוטין. .5 הדגים מצויצי הסנפיר יכלו לגרור את עצמם בזכות הסנפירים שלהם. .6 למסקנה הזאת השופטים הגיעו ביחד. .7 על תופעות הלוואי תקראו בעלון המצורף. .8 את הספר הזה הדפיסה ההוצאה לאור בעשרות עותקים. .9 קח את החיה הזאת ממני. .10 עמדנו לשנות את הכותרת של המאמר. .11 בסופו של יום העבודה ביררנו את מצב החולה במחלקה. .12 את הביקורות על ההצגה תתכוננו לקרוא בעיתון. .13 להצלחת האירוע תרמו עובדים רבים. .14 אילו שינויים חלו בתוצר לפני הגעתו לשוק? .15 על אפשרויות התשלום השונות שמעתם מפקידת הבנק. .16 לתכנית היו הדים בכל הארץ. .17 המשקופים האלה נצבעו הבוקר. .18 בהופעת הפתיחה של הפסטיבל השתתפו אלפים רבים. .19 השנה לא היו קשיים מרובים במציאת מקום חנייה ברחובות העיר שלנו. .20 בתוצאות המחקר התעניינו בעיקר העמיתים לעבודה. .21 במקרה של הצפה סעו בדרכים חלופיות. .22 לא התכוונו להפסיק את המנגינה הזאת. .23 ההנחה בדבר קיום חיים מחוץ למערכת השמש יכולה להסתמך עד כה רק על נימוקים סטטיסטיים ותיאורטיים. פעילות :12 נושא ונשוא בהקשר מצאו את הנושא ואת הנשוא בכל משפט בקטע שלפניכם. התניה פבלוב, המדען רוסי, בדק את תגובותיהם של בעלי החיים. הוא ניסה לשלוט על התנהגות החיות. באופן רגיל כלבים מזילים ריר לריח המזון. במשך מספר ימים קיבלו הכלבים מזון בלוויית צלצול פעמון. הכלבים התרגלו לקשר שבין צלצול הפעמון לקבלת המזון. לאחר זמן גרמה השמעת צלצול הפעמון להפרשת ריר גם ללא הגשת מזון. הפרשת הריר הזו נקראת התניה. בדרך של התניה מעוררים לתגובות שונות אצל בעלי חיים. מתוך: יעקב שויקה, רב-מילים הצעיר, ,1996 עמ' 284

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר