עמוד:178

שיעור :3 חלקי הדיבור במערכת הצורות התמקדתם במבנה של הפועל ושל שם העצם. בשיעור זה תלמדו לזהות את חלקי הדיבור השונים. איך מזהים את חלק הדיבור? הלשון מורכבת ממילים: אנו מדברים, כותבים, חושבים במילים. ניתן למיין את המילים בדרכים שונות. אחת הדרכים למיין מילים היא לחלק אותם לחלקי דיבור: פעלים, שמות, מילות קישור וכדומה. נכיר את חלקי הדיבור השונים, ונלמד איך לזהות אותם. הקבוצות הגדולות והבולטות של חלקי דיבור הן: שמות עצם, פעלים, תארים, תוארי פועל, מילות יחס, מילות קישור. ברוב המקרים אפשר לדעת לאיזה חלק דיבור המילה שייכת. לשם כך צריך להטות אותה. דוגמה: המילה בקש. אם ניתן להטות אותה לפי זמנים: ביקשתי, מבקש, אבקש, סימן שהיא פועל. לעומת זאת, את המילה שלחן אי אפשר להטות לפי זמנים: *שולחנתי, *אשולחן, אבל אפשר להוסיף שייכות: שולחני, שולחנך, לכן המילה הזו היא שם עצם. יש מקרים שבהם לא מספיק לבדוק רק את המילה. המילה מדריך: אפשר להטות אותה לפי זמנים: הדריך, אדריך. אפשר להוסיף לה גם כינוי שייכות: מדריכי, מדריכנו. האם המילה מדריך היא פועל או שם עצם? במקרים כאלה בודקים את המילה בתוך המשפט. לפי המשפט מחליטים לאיזה חלק דיבור היא שייכת: הוא מדריך את הקבוצה במחנאות. - במשפט זה אפשר להטות את המילה לפי זמנים: הוא הדריך/ידריך, ולכן היא פועל. במחנה נמצא מדריך. - במשפט זה אפשר להוסיף למילה כינוי שייכות וה' היידוע: במחנה נמצא המדריך שלנו, ולכן היא שם עצם. בסעיפים הבאים נלמד להכיר את חלקי הדיבור השונים: שמות עצם, פעלים, תארים, תוארי הפועל, מילות יחס, מילות קישור, לפי התכונות הדקדוקיות שלהם - כלומר, צורת הנטייה שלהם. שמות עצם דוגמות: שטיח, צבע, התחגשות. כדי לדעת אם מילה היא שם עצם, יש להוסיף לה ביטוי שייכות כלשהו: מילת השייכות של + ה' היידוע )הכיסא שלי, העומק שלו, הריצה שלנו(, או כינויי שייכות )כיסאי, עומקו, ריצתנו(. אם אפשר להוסיף למילה ביטוי שייכות, המילה היא שם עצם, ואם אי-אפשר להוסיף לה ביטוי שייכות )כמו במילים נסגר, ספר, היטב( - היא אינה שם עצם. גם שמות מופשטים )כגון: עמק, רצון, שמחה( הנתפסים במחשבה בלבד, הם שמות עצם, וגם שמות פעולה )כגון: ריצה, התקגמות, נקוי( שהם שמות של פעולות ותהליכים, הם שמות עצם.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר