עמוד:109

ד. לפניכם טבלה ובה שישה שמות עצם מן הקטע. .1 כתבו את השורש של כל מילה. .2 בעמודה "מילים נוספות" סמנו רק את המילים שהן מאותו שורש של המילה מהעמודה הראשונה. המילה השורש מילים נוספות .1 שקום ???? השכמה, מוקש, משתקם, שקם .2 התלהבות ???? להבה, מלהיב, הבלים, לבבות .3 החלטה ???? מחלט, החלטית, להיטות .4 גזרה ???? גזרנו, גזירה, זרים, מגזרה .5 הסגר ???? סגור, גריסה, סדרן, הגרסות .6 קשוח ???? הקשח, נחשק, התקשרות, חשוק ה. כתבו במילים שלכם את הניבים: החזרה למוטב )שורה 1( - וראה זה פלא! )שורה 10( - ו. ההנהלה החליטה אפוא... )שורה 7( - מה ההבדל במשמעות בין המילה אפוא למילה איפה? ז. לפניכם שמות תואר )חלקם מופיעים בקטע(. מיינו אותם לפי משקליהם. גדולה, מהירה, קשוח, שחורים, ארכים, בטוחה, פרועות, בהיר, מרירות. ח. לפניכם שני צירופים מן הקטע: השיבושים שהם גרמו במערכת האזעקה. הם יזמו פגישה עם הנהלת המחנה. .1 ציינו את הבניין של הפעלים המודגשים. .2 ציינו מהי המשמעות המשותפת של הבניין בפעלים אלו. שיעור :12 משמעויות המשקלים ראיתם שלעתים קרובות קיים קשר בין הבניין לבין משמעות הפועל. בשיעור זה תבדקו את הקשר בין המשקל לבין משמעות שם העצם. למשקל יש משמעות שמות עצם, כגון: מקפצה, ממטרה, מחרשה, מצלמה, מדגרה - במשקל מקטלה - מציינים כלים או מכשירים; השורש בכל אחד מהשמות אומר לנו באיזה כלי או מכשיר בדיוק מדובר. למשל: מקפצה היא מכשיר לקפיצה, מצלמה היא מכשיר לצילום.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר