עמוד:68

ב. הוסיפו לפועל "בן זוג" מתאים. פעיל - פעל: ספר סביל - פעל: ספר פעיל - הפעיל: סביל - הפעל: מחסן פעלים: ספר, הלביש, הדביקה, הסבירו, שלמו, שבש, כבד, הכתיב, הפנם, חברה, הרגיזו, פקחו. פעילות :5 משמעויות הבניינים בסיפור קראו תחילה את הקטע הסיפורי ושימו לב לפעלים המופיעים בו. הכדור נזרק הכדור נזרק בכוח רב והריץ את רותי בעקבותיו עד לפינה מרוחקת של המגרש, שם ניצב לוח המודעות הגדול. עיניה קלטו: "תיאטרון הנוער יחדש בעונה הבאה את ההצגה 'המערה המסורתית'". המודעה שנכתבה בכתב-יד מרושל, כנראה על-ידי אחד התלמידים, הפתיעה את רותי ושימחה אותה. היא הופתעה כיוון שאורי לא כתב לה על כך אף מילה, ושמחה כי זאת עוד הצלחה בשבילו. האם ההצגה באמת תחודש, ואורי ישחק בה שוב? בחוסר התלהבות זרקה רותי את הכדור לעבר חבריה, שחיכו במגרש. באותו רגע גם נשמע הצלצול, והיא רצה לכיתה. בקושי שמעה את מה שהמורה לימד, ורק כשהכתיב את סיכום הנושא, כתבה בדבקות כל מילה, אבל חשבה על דבר אחר: על המסיבה בשבוע הבא. הרי גם אורי הוזמן! כעבור שבוע, בדרך הביתה, היה ברור לה שהחורף נחלש ונפרד מהארץ, והאביב נוכח, כי ענני הגשם השחורים נעלמו, ובשולי הכבישים שוב נמכרים תותים אדומים שהבשילו. אחרי שהתקלחה, התלבשה והסתרקה, רותי גם התאפרה קלות לקראת המסיבה כי אחרי החורף הארוך החווירו פניה והרצינו. כלל לא אכפת לה אם החברה יתלחשו שהיא מתגנדרת. מאז נפגשו היא ואורי ומזמן שהם מתכתבים, כבר לא כל-כך חשוב לה מה החברה אומרים. היא רוצה רק שהקשר הזה יתפתח ויתהדק. "ואולי אורי בכלל לא יבוא למסיבה? רק שלא ניפרד דווקא עכשיו" - התגנב ללבה החשש... כתבה: שרה אבינון, 2000 א. שימו לב לצמדי הפעלים המודגשים. מה משותף להם? "...ורק כשהכתיב את סיכום הנושא, כתבה בדבקות כל מילה..." "המודעה... שמחה אותה. היא הופתעה,... ושמחה כי זאת עוד הצלחה בשבילו". ב. מה ההבדל ביניהם במשמעות ובמבנה? ג. מצאו בסיפור 5 פעלים פעילים והעתיקו. ד. כתבו לכל פועל פעיל את צורת הסביל שלו )אם יש(. ה. האם בין הפעלים הפעילים שמצאתם יש פועל פעיל גורם?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר