עמוד:43

פעילות משלבת :6 זיהוי בניין בקטע קראו את הקטע הבא, וענו על השאלות שאחריו. "דרך בורמה" 1 הדרך שפרצה לירושלים הנצורה מכונה "דרך בורמה", על שמה של דרך עוקפת מהודו לסין, שנסללה על-ידי בעלות הברית בימי מלחמת העולם השנייה. הדרך מהודו לסין עברה דרך הג'ונגלים של בורמה ובאזורים הרריים קשים למעבר. בדרך זו סיפקו בעלות הברית ציוד ונשק לסינים שלחמו לצידן נגד היפנים. 5 "דרך בורמה" שפרצה לירושלים עברה בין כפרים ערביים והתחברה לכביש שער-הגיא- ירושלים. הדרך נחשפה על-ידי שלושה לוחמים מחטיבת הראל שבעת חופשתם ביקשו להגיע אל השפלה. הם יצאו לדרך ברגל ולאחר קשיים רבים הצליחו להגיע לחולדה וסיפרו לחברי הקיבוץ כי הגיעו מירושלים. הדבר התקבל בתדהמה רבה ובשמחה. היה צורך לבחון אם 10 הדרך מתאימה למעבר. קבוצת לוחמי חטיבת "הראל" עלו לירושלים באותו מסלול )1 ביוני 1948( ובנוסף נעשה ניסיון לבחון אם הדרך מתאימה למעבר כלי רכב. התברר כי המעבר לרכב קשה אבל בכל זאת הוחלט להעביר אספקה לירושלים בדרך זו. לכן הגיעו כלי הרכב מן השפלה עם אספקה לירושלים עד בית סוסין. מכאן הועמסה האספקה על בהמות משא או באמצעות אנשים והועברה למכוניות שהגיעו מכיוון ירושלים. אפילו תותחים הועברו 15 לירושלים בדרך זו. מתוך: קציעה טביביאן, מסע אל העבר - המאה העשרים, בזכות החירות, ,1999 מטח, עמ' 291 א. איזו דרך כונתה לראשונה "דרך בורמה"? ב. לאילו מטרות שימשה דרך בורמה, הדרך שפרצה לירושלים הנצורה? ג. בקטע מודגשים פעלים. כתבו מעל כל פועל את הבניין. ד. שערו מהו הבניין של התואר הנצורה. )שורה 1( שערו מהו הבניין של הפועל נחשפה )שורה 7(. שערו מהו הבניין והשורש של הפעלים להגיע )שורה 7(, הגיעו )שורה 12(. ה. מהו הזמן של רוב הפעלים בקטע? מדוע? ו. מדוע הפועל במשפט הבא כתוב בהווה? הדרך שפרצה לירושלים הנצורה מכונה "דרך בורמה". פעילות :7 יוצא דופן א. בכל שורה יש 4 פעלים מאותו השורש, אך פועל אחד יוצא דופן מבחינת הבניין. איזה פועל יוצא דופן מבחינת הבניין? סמנו אותו, ונמקו את בחירתכם. .1 יכניסו הכניסו נכנסת מכניסים - נימוקים: נכנסת - נפעל, היתר - הפעיל .2 יכשר יכשיר מכשר הכשרו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר