עמוד:23

הספרים המודפסים לא היו נכרכים כמו היום בבית הדפוס אלא מאוחר יותר. הספרים הונחו לכן בערימות בבית הדפוס, ומאוחר יותר הועברו בערימות בדרכים ללא כריכה. הדף הראשון 10 נטה לכן להתלכלך ולהיקרע. כדי שהדף לא יתקלקל הונח דף מפריד, או שהחלו בהדפסה בצד האחורי של הדף. על הדף החלק החלו להדפיס כותרת קצרה, שסייעה לסוחרי הספרים לראות באיזה ספר מדובר. כותרת זו סייעה גם לקונים, והפכה לדף השער המוכר לנו היום. מתוך: "הנייר", המרכז לחינוך מדעי טכנולוגי, אוניברסיטת ת"א א. איך נוצר דף השער של ימינו? ב. מצאו בפסקה ראשונה כ10- מילים שאתם יודעים את השורש שלהן, וכתבו אותו. ג. מצאו בקטע זוגות של מילים מאותו שורש. ד. כתבו את המשקל של המילים הבאות: כריכה )שורה 9(, הדפסה )שורה 10(. ה. כתבו את הבניין של הפעלים הבאים: הדפס )המודפסים, שורה 8(, נכרך )נכרכים, שורה 8(, התקלקל )יתקלקלו שורה 10(. ו. בקטע מופיעות מילים שונות מהשורש ד-פ-ס. מדוע? פעילות :2 תחילית, תוכית, סופית א. סמנו במילים הבאות את התחיליות, את התוכיות ואת הסופיות: תפקיד • מש ענ ת • החל טה • התכתב • מרקיד • מפל ג ה • תש לבת • תברואה • נ בהל • פקידות • החל טה • התכתבות פעילות :3 שורש אחד בתבניות שונות אפשר "ליצוק" שורש אחד לתבניות שונות וכך ליצור מילים שונות. א. צקו את השורש ר-ש-מ לתבניות שלפניכם, וכתבו את המילים שקיבלתם: מ ‘ ‘ ‘ - ‘ ‘ ו ‘ - ‘ ‘ י ‘ ה - ה ת ‘ ‘ ‘ - ב. בחרו 4 מילים ושבצו כל אחת במשפט מתאים. פעילות :4 השורש מ-ס-ר בתבניות לפניכם מילים שונות מן השורש מ-ס-ר. כתבו ליד כל מילה את התבנית שלה. מסירה - ‘ ‘ י ‘ ה תמסרת מסירות התמסרות מסר מ-ס-ר התמסר מסרת נמסר מסר מסור

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר