עמוד:11

דוגמה: במילים מכון, יונים שומעים את העיצור ו. האות ו מייצגת כאן עיצור שהצליל שלו שווה לעיצור V באנגלית או ל-ב ללא דגש בעברית. במילים מכון, יונים - אין לאות ו צליל של עיצור. האות ו אינה מייצגת עיצור, אלא תנועה )היא סימן לתנועת O(. האות ו מיוחדת בכך שהיא יכולה לסמן לפעמים עיצור ולפעמים תנועה. כך גם האותיות א, ה, י משמשות לעיתים עיצורים ולעיתים תנועות. דוגמות: עיצורים אמות קריאה )תנועות( קוראים, מרפאה קראתי, רופא, בא אומר, מאגר ראשון, יאמר, ראש מהר, מזהם, הילד ילגה, רקדה, פה משהו מורה, מספרה מכון, יונים, מרוחים מכון, יונים, מרוחים ו ורד, עכשו הוריד, חשבו ציר, מסיר, בית ציר, מסיר, ביתו י ספריה, חי, ירק ספריה, לחי, בניו המונח "אם קריאה" פירושו: אות המסייעת לקריאה כמו סימן ניקוד; אות אשר כמו אם מדריכה את הקורא ומודיעה לו איזו תנועה לפניו. למשל, האות י מורה בדרך כלל על תנועת i - פיל הודי, והאות ו מורה לקורא שלפניו תנועת O - שומע קולות, או תנועת U - שחקנו בכגור. טיפים ■ אותיות אהו"י הן עיצוריות כשהן נשמעות: עכשו, מרפאה. ■ אותיות אהו"י הן אמות קריאה כאשר הן נחות, אינן נשמעות: שותקים, רופא. מתרגלים פעילות :1 עיצורים ותנועות א. פרקו להגיים כל מילה בצירופים הבאים, וכתבו בטבלה. זכרו: הגיים נחלקים לעיצורים ולתנועות. ב. ערכו "ספירת מלאי": כמה הגיים בכל מילה? כתבו בטבלה. ג. כתבו את המילים בעלות מספר ההגיים הקטן ביותר. ד. כתבו את המילים בעלות מספר ההגיים הגדול ביותר. .1 צב קטן ההגיים: צ ‘ ב ק ‘ ט ‘ ן מספר ההגיים: 3 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר