עמוד:9

מתרגלים פעילות משלבת :1 מפסקה להגה קראו את הקטע וענו על השאלות שאחריו. על ריצת המרתון ענף ספורט, שמתחרים בו עד היום באולימפיאדות, הוא ריצת המרתון - ריצה למרחק של 42 ק"מ. בריצת המרתון התחרו לזכר אחד הקרבות החשובים של האתונאים נגד הפרסים במאה ה5- לפני הספירה. הקרב התנהל על חוף הים מצפון לאתונה במקום ששמו מרתון. הפרסים הגיעו לחוף הזה, אך בטרם הספיקו להתארגן תקפו אותם האתונאים והבריחו אותם לים. שליח מיוחד של הצבא האתונאי יצא ממרתון לאתונה לבשר על הניצחון. הוא רץ כל הדרך ממרתון לאתונה - מרחק של 42 ק"מ - ולאחר שהודיע את הבשורה נפל ומת. לכן מסלול הריצה של המרתון היה במשך שנים רבות באורך של כ42- ק"מ. מאז האולימפיאדה שהתקיימה באנגליה בשנת 1908 אורכהּ של ריצת המרתון הוא 42.195 ק"מ. הסיבה למרחק המוזר הזה היא שמארגני התחרויות רצו שמסלול הריצה יתחיל בארמון וינדזור ויסתיים מול התא המלכותי באיצטדיון בלונדון, כדי שנכדי המלך יוכלו לצפות בסיום התחרות. המרחק בין הארמון לתא המלכותי היה 42.195 ק"מ. מתוך: אסתי ריין, מסע אל העבר - יוון, רומא וירושלים, ,2001 מטח, עמ' 31 א. מדוע ריצת המרתון נקראת כך? ב. כיצד נקבע אורך הריצה? ג. סמנו בקטע פסקה אחת. ד. בחרו משפט אחד מתוך הפסקה )רצוי מהמשפטים העיקריים בפסקה(, וסמנו. ה. הפרידו למילים את המשפט שבחרתם, וסמנו. ו. פרקו מילה אחת מן המשפט להגיים )לצלילים(, וכתבו את ההגיים. דוגמה: מרתון - מ, ‘, ר, ‘, ת, ‘ו, נ. מערכת הצורות שיעור :2 עיצורים ותנועות החלקים הקטנים ביותר שמהם מורכבות המילים הם ההגיים. ההגיים הם הצלילים של המילים - העיצורים והתנועות. בלשון הכתובה ההגיים מיוצגים על-ידי האותיות וסימני הניקוד. שיעור זה עוסק בעיצורים ובתנועות בעברית.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר