עמוד:4

יחידה ג עוסקת בחילוק שברים. ביחידה זו מקשרים בין פתרון תרגילי חילוק שברים בדרך שנלמדה עד כה ובין פתרון התרגילים בעזרת האלגוריתם המקובל שבו במקום לחלק במספר כופלים במספר ההפוך לו. הנה דוגמה לפתרון התרגיל 2 : בשתי דרכים: 5 = 2 : = 2 : • דרך אחת - בעזרת הרחבה: 5 10 10 = 2 : . × = • דרך אחרת - בעזרת כפל במספר ההפוך: 5 5 2 10 יחידה ד עוסקת במשמעות של חלק מכמות ויש בה שאלות מסוגים שונים. כפל וחילוק מספרים עשרוניים שתי היחידות הפותחות את הפרק הן אלה: יחידה א - כפל מספרים עשרוניים ב–,10 ב–100 וב–1000 יחידה ב - חילוק מספרים עשרוניים ב–10 וב–.100 התלמידים משתמשים בידע זה כדי להמיר יחידות מידה שונות. דוגמה לפתרון תרגיל כפל: = 10 × 1.25 • מפלגים את 1.25 לפי המבנה העשרוני: 0.05 + 0.2 + 1 = 1.25 • מכפילים כל מחובר ב-:10 12.5 = 0.5 +2 + 10 = 10 × 0.05 + 10 × 0.2 + 10 × 1 = 10 × (0.05 + 0.2 + 1) = 10 × 1.25 התלמידים לומדים לכפול ולחלק ב-10 וב-100 גם בעזרת הכללים הנהוגים של הזזת הנקודה העשרונית. יחידה ג - כפל מספרים עשרוניים הנה דוגמה לפתרון התרגיל = 2.4 × 3.25 בדרכים שונות: א. פתרון המתבסס על הבנת המבנה העשרוני: נעזרים בפתרון התרגיל בשלמים: 7,800 = 24 × 325 כשמשווים בין התרגיל הנתון לתרגיל בשלמים, מוצאים שהגורם הראשון, ,3.25 גדל פי ,100 והגורם השני, ,2.4 גדל פי .10 מכאן שהמכפלה של התרגיל בשלמים גדולה פי 1,000 (10 × 100) מהמכפלה של המספרים העשרוניים. מכאן הפתרון: 7.8 = 2.4 × 3.25

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר