עמוד:192

פסקה ה פסקה ו פסקה ז 35 40 45 50 על עצמו חמש יחידות לימוד במתמטיקה ובפיסיקה, והנערות נוטות לכך עוד פחות מהנערים. הפערים בין המגדרים קטנים במדינות שבהן הכול נדרשים ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה לאורך כל תקופת הלימודים, וגדולים במדינות שבהן רשאים התלמידים הרוצים בכך להקטין את עומס לימודי המתמטיקה. מה שנכון לגבי הפער המגדרי נכון גם לגבי הפער החברתי: הקטנת הדרישות בלימודי המתמטיקה מגדילה את הפער שבין התלמידים העניים לבני המשפחות האמידות. המסקנות המתבקשות מן הממצאים האלה סותרות בעליל את המגמות בשדה החינוך. כלכלת השוק דורשת ממוסדות החינוך להתחרות על לב התלמידים, לפתותם, כפי שמרכולים מפתים לקוחות. מרכול מצליח הוא זה שרבים המוצרים על מדפיו והם ארוזים באריזות קוסמות. תכסיסי השיווק של בתי– הספר המרכוליים מתיישבים עם תורות עכשוויות על חינוך הגזור לפי תכונותיו של התלמיד וקצב התפתחותו. רוח הזמן תומכת באינדיווידואליזציה של ההיצע החינוכי ובשוויון הערך של המקצועות הנלמדים, ומכאן נובעת המחשבה שאין להתעקש על הוראת המדעים ברמה גבוהה לכל התלמידים, ואפשר להמירה במקצועות חינניים כמו בלט, תיאטרון, ספורט ובישול יצירתי. ברור שריבוי האופציות גורע ממספר שעות הלימוד של המקצועות המשמימים שיצאו מן האופנה, וברור שהוא מגדיל את פער הסיכויים בין תלמידים עניים לבין תלמידים שמשפחותיהם יכולות לממן את כל השפע הזה, בלי להפקיר את מקצועות הלימוד המסורתיים. אם אנחנו רוצים להדביק את יומרתנו להצטיינות מוחנית, אין לנו בררה אלא להתעשת. אם כן, די להבלים המתוקים והאנינים. ההפסקה נגמרה. נא לשבת ללמוד. מתוך: ידיעות אחרונות, 12.2.02 פרק א: הבנה והבעה )50 נקודות( בפרק זה ענו על כל השאלות. .1 א. לפי פסקה א, מהי הדעה הרווחת בציבור בנוגע ללימודי המתמטיקה? ב. מה המציאות מראה, על-פי דברי הכותב? .2 לפי פסקה ג, מהו הקשר בין רמת הידע במתמטיקה לבין שגשוג כלכלי של אומה מסוימת? בססו את תשובתכם על מחקרה של חנה דויד. .3 כותרת המאמר היא דו-משמעית. א. הסבירו אותה. ב. הסבירו את תרומתה להבעת עמדתו של כותב המאמר. .4 כתבו במשפט אחד עד שני משפטים את הטענה המרכזית של כותב המאמר. .5 מהי הנימה של המאמר? הוכיחו באמצעות דוגמה.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר