עמוד:191

מבחן 3 קראו את המאמר שלפניכם, וענו על השאלות שאחריו. בלי חשבון ירון לונדון מה מקור הפער המגדרי והפער החברתי בלימוד המתמטיקה? מדי פעם מתפרסמות בעיתונים ידיעות על תלמידים ישראלים המפליאים לעשות בתחרויות בינלאומיות במתמטיקה. הידיעות האלה מאשרות לכאורה את הדעה הרווחת בציבור כי כוחנו בשכלנו. אבל האמת שונה: אמנם תלמידי כיתות י"ב שלנו, אלה הלומדים "מתמטיקה מוגברת", הם מן הטובים בעולם, אבל הקבוצה הזאת מונה שיעור זעיר מקרב בני הנוער, ואילו הממוצע הוא מן הגרועים בעולם. זו עדיין הידיעה הטובה. הידיעה המרה היא שאנחנו הולכים ומידרדרים. המחקר העולמי המשווה את הישגי התלמידים במתמטיקה נערך לראשונה בשנת .1963 ישראל, השרויה בקשיים כלכליים עצומים, המוצפת במאות אלפי עולים חדשים ממדינות העולם השלישי, עמדה אז באחד המקומות הראשונים. עד שנת 1999 ירדנו למקום ה28- ברשימת 38 המדינות שנסקרו, ומקדימות אותנו גם מדינות כרוסיה, הונגריה ותאילנד שבהן התוצר הלאומי לנפש קטן בהרבה משלנו. רק הפרש זעיר מפריד בין הציון שקיבלו תלמידינו, לבין הציון שקיבלו תלמידי תוניסיה, העומדים במקום אחד אחרינו, ואילו האלופים, תלמידי סינגפור, מקדימים אותנו ב– .25% בלשון הפרסומת לערוץ הטלוויזיה החדש נאמר שהם עשר ואנחנו שבע–וחצי. החוקרת חנה דויד מהרהרת במאמר המתפרסם בכתב–העת להוראת המתמטיקה על"ה )גיליון 27(, בקשר שבין ההצטיינות במתמטיקה לבין עושר האומות. היא מצביעה על הפער העצום שבין המדינות השכנות סינגפור והפיליפינים. התוצר הלאומי לגולגולת באי הזעיר הוא יותר מ–30 אלף דולר בשנה ובפיליפינים הוא כ–1,000 דולר. מספר שנות הלימוד הממוצע בפיליפינים גבוה יותר מאשר בסינגפור, אבל תלמידי מדינה זו כושלים במתמטיקה, והם בתחתית הטבלה העולמית. לעומת זאת, ממוצע הישגיהם של הסינגפורים הצעירים הוא, כאמור, הגבוה בעולם. כווית, באר נפט שיש לה מדינה, לא תתרושש בגלל כישלונות ילדיה במתמטיקה, ואילו צ'אד )שבאפריקה( לא תתעשר בן–לילה, גם אם כל תלמידיה ילהטטו במספרים, ובכל זאת יש זיקה בין רמת הידע במתמטיקה לבין שגשוגן הכלכלי של אומות. הסיבה ברורה: החינוך למתמטיקה הוא התשתית ללימודי המשך בתחום רחב מאוד של מקצועות החיוניים לחברה מתקדמת. מאמרה של חנה דויד עוסק בפער שבין המגדרים, ולדבריה הפער בין הישגיהם במתמטיקה של תלמידות ותלמידים גדול אצלנו מאשר בכל מקום אחר בעולם. התופעה הזאת אינה נובעת מיתרונם המוחני היחסי של הזכרים הישראלים, אלא מן הרצון הפוליטי להגדיל את מספר הזכאים לתעודת בגרות באמצעות הפחתה בדרישות. כאשר מעניקים לתלמידים חלופות ללימודי מתמטיקה ברמה גבוהה לאורך כל תקופת הלימודים, רק מיעוט קטן מעמיס פסקה א פסקה ב פסקה ג פסקה ד 10 15 20 25 30

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר