עמוד:155

.9 נטייה המילונים מביאים דוגמות לנטיות של הערכים. גם בדוגמות לשימוש בערכים )המשפטים לדוגמה( אפשר למצוא דוגמות לנטייה. בשם העצם הדוגמות לנטייה הן בנקבה )אם יש(, ברבים וברבות וכן בצורת הנסמך - ביחיד וברבים. דוגמות לנטיות שם העצם מילון ההווה: פסל ]ז'; פסלים, פסלי[ מילון אבן-שושן: כפפה ]כפפת,- כפפות, כפפות-[ בפועל המילונים מביאים דוגמות לנטייה בזמנים השונים )עבר, הווה, עתיד(, וכן את צורת הציווי ואת שם הפועל. דוגמות לנטיות הפועל מילון אבן-שושן: כנס ~ התפעל: התכנס. בסוף הערך: ]להתכנס, מתכנס, יתכנס( מילון ספיר: טובל ]פ'; טובלת; טבל, יטבול, לטבול[. מילון ההווה: מציל )לא מ-( ]מצילה; הציל, יציל, להציל[ דוגמות לנטיות שם התואר מילון רב-מילים: אישי ]אישית, אישיים, אישיות[ מילון ספיר: חריג ]ש"ע; ת'; חריגה, חריגים, חריגות[ .10 כתיב, ניקוד, הטעמה חלק מן המילונים מסודרים לפי הכתיב המלא, מתוך מחשבה שכך המילה מופיעה בעיתונים ובספרים, וכך יחפשו אותה במילון. מילונים אחרים מסודרים לפי הכתיב החסר, כיוון שהערכים שלהם מנוקדים. מובן, שהבחירה בכתיב המלא או החסר משפיעה על מיקום המילה ברצף הא"ב. כדי למנוע אי הבנות, המילונים מפנים אל הכתיב האחר. דוגמה: מסכם - ראו: מוסכם; ולהפך: זיכרון - ראו זכרון. בשתי הדרכים המילונים מספקים מידע על הכתיב המלא )ללא ניקוד( של המילה ועל הניקוד והכתיב החסר של המילה. יש מילונים המתייחסים גם לחילופי כתיב אחרים, כגון: תפס/תפש, טורקיה/תורכיה, עראי/ארעי, שרטט/סרטט, סימפתיה/סימפטיה. כתיב מלא כתיב חסר מילון רב-מילים מילון אבן-שושן מילון ספיר מילון ההווה פיקוד פקוד זיכרון זכרון שיטה שטה שותפות שתפות פולחן פלחן נוח נח סירב סרב צוות צות מוסכם מסכם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר