עמוד:127

ההבדל בין המשלבים הוא באוצר המילים, בצורות דקדוקיות שונות או במבנים התחביריים. דוגמות: אוצר מילים: ירח - לבנה )בינוני - גבוה(; רצה - כמה, נכסף ל... )בינוני - גבוה(. כינויים חבורים: הבית שלי - ביתי )בינוני - גבוה(; לראות אתכם - לראותכם )בינוני - גבוה(. סדר מילים במשפט: אני חושבת - חושבת אני )בינוני - גבוה(. סלנג הכתיבה במשלב נמוך יכולה להתבטא גם בשימוש בסלנג. בכתיבת עבודה, מבחן, חיבור או מכתב רשמי, או בהכנת הרצאה, יש לכתוב בלשון תקנית )נכונה( ובמשלב גבוה המתאים ללשון הלימודים, ואין לערב סלנג. אך אם בכל זאת רוצים להשתמש בביטוי מלשון הדיבור או מן הסלנג - מסמנים אותו במירכאות. דוגמות לביטויי סלנג: מגניב, בסבבה, יש מצב!, קול, כזה, על הפנים, חבל על הזמן, דיל, אאוט, לפרגן, חיכה לו בסיבוב, פצצות לגבות. םיפיט ■ בין מילים יכולים להיות יחסים שונים של משמעות: ניגודים: חי - מת, גדול - קטן. מילים נרדפות: שמש - חמה, גשם - מטר. היכללות: משמעות של מילה אחת נכללת במשמעות של מילה מכלילה: רהיט - שלחן, כסא, ארון. שדה סמנטי: מילים השייכות לתחום תוכן משותף: חרף - גש ם, קר, להתכסות, מעיל. ■ הבדלים בין נרדפות: בלשון כמעט אין מילים נרדפות, שהן זהות לגמרי במשמעות. ההבדלים בין מילים נרדפות הם: במשלב )הנער חזר - משלב בינוני; העלם שב - משלב גבוה(, בעוצמה ובקונוטציה )שבר - ניפץ, אכל - זלל(, ובהקשר השימוש )גביע - כוס(. ■ מילים נרדפות הן אמצעי רטורי המשמש בכתיבה כדי לגוון וכדי להדגיש )יופי והדר, נבוכים ומבולבלים(. ■ בכתיבה כדאי להשתמש במילים מכלילות לצורך הגדרה של מושג )אורן הוא עץעץעץעץעץ נוי בעל מחטים...( ולכתיבת כותרות או היגדים מכלילים. ■ כדי להדגיש הבדלים בכתיבה של השוואה או של טקסט שכנוע כדאי להשתמש בניגודים. ■ סלנג - בכתיבת עבודה, חיבור או הרצאה, יש להשתמש בלשון תקנית )נכונה( ובמשלב גבוה המתאים ללשון לימודים, ואין לערב סלנג. אם תרצו להשתמש במילה ממשלב נמוך או בסלנג - סמנו אותה במירכאות.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר