עמוד:112

מהי מטרת המכתב - להציע? לבקש? לטעון? להתלונן? לשבח? להמליץ? בתכתובת בדואר אלקטרוני "הנדון" מתבטא בכותרת )נושא( ההודעה או התגובה. גוף המכתב - כאן מסבירים את המטרה של המכתב. למשל: הרקע לבקשה, להתנצלות, לתלונה. מסבירים מה קרה או מה הבעיה, ומביעים את הבקשה, את ההתנצלות וכדומה. אם המטרה היא לשכנע )מכתב תלונה, תגובה, מכתב למערכת, התנצלות(, גוף המכתב יכיל ביסוס לטענה )דוגמות, נימוקים(. היגדים לפתיחה: ברצוני להביא לידיעתך,... בהמשך לשיחת הטלפון בינינו ביום...; בתשובה למכתבכם בנושא...; בהתאם להנחיות שקיבלנו...; קיבלנו את תלונתך מיום...; הננו מאשרים בזאת כי.... היגדים לסיום: נודה לכם אם תיענו לבקשתנו...; הואילו נא לבדוק את הנושא...; נקווה שתבדקו את התלונה... לשון המכתב מכתבים הם מעין שיחה כתובה: הכותב/ת )המוען/ת( פונה אל מקבל/ת המכתב )הנמען/ת(. ואכן, במכתב משתמשים בביטויים רבים לסמן את המוען/ת ואת הנמען/ת, בעיקר על-ידי כינויי הגוף הפרודים )אני, אתה...( והכינויים החבורים - הכינויים שמצטרפים אל הפועל, לשם העצם ולמילות היחס. המוען/ת מיוצג/ת על-ידי גוף ראשון: אני, אנחנו; כתבתי, מסרנו; הפרטים שלי, עבורי; הוצאותינו, בשבילנו. הנמען/ת מיוצגת על-ידי גוף שני: את/אתה, אתם/אתן; כתבת, מסרתן; ילדותך, שיחתכם; עבורך, אצלכם. המכתב הרשמי מאופיין במשלב לשוני גבוה. משלב זה מתבטא באוצר מילים גבוה, כגון: הנני במקום אני, לדאבוני במקום לצערי, לסור אל במקום לגשת אל וכדומה. במכתב רשמי אין לערב ביטויי סלנג )אחלה, חבל על הזמן(. במכתב הרשמי מקובל יותר גם השימוש בכינויים חבורים. במקום: העבודה שלי נשלחה בדואר או נשמח לראות אתכם בקרוב, יש להעדיף: עבודתי נשלחה בדואר, או נשמח לראותכם בקרוב. םיפיט ■ חלקי המכתב הרשמי - למכתב רשמי יש מבנה מקובל, וחלקיו הם: תאריך, פנייה, חתימה, גוף המכתב )כולל פתיחה וסיום(, ובעיקר הנדון. הנדון ממקד את הנושא או את המטרה של המכתב, ויש להדגישו בקו או באותיות מודגשות. ■ מכתב רשמי צריך להיות מדויק וענייני, ולכן הקפידו על הפרטים, וציינו רק את העובדות החשובות למטרתכם.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר