עמוד:104

םיפיט ■ כדי לשכנע )בכתב או בעל-פה( כדאי להשתמש במבנה של טיעון. זכרו את מבנה הטיעון: מציגים טענה, מביאים נימוקים ודוגמות, ולבסוף מסיקים מסקנות או ממליצים המלצות. ■ לקביעת טענה היעזרו בהיגדים: מה אני יודע/ת על כך?, מה יש לי להגיד על...?, מה הרגשתי כלפי...?, מה דעתי בנושא זה?, עם מה אני מסכים/ה או לא מסכים/ה?, מה הקשר ביני )או בין הסובב אותי( לבין נושא זה? ■ כדאי להעמיד מול הטענה שהצגתם גם את הטענה הנגדית, השוללת אותה. ■ כדי לשכנע, יש להשתמש גם באמצעים רטוריים שונים, כגון: סיפור אישי, מילים נרדפות או הפכים, ביטויים מודאליים, פנייה לנמענים, משלב גבוה, חזרות על מבנה. פירוט של האמצעים הרטוריים ראו שיעור ,9 עמ' .86 ■ בכתיבת טיעון )ובכתיבה בכלל( כדאי להיעזר בשלבים הבאים של תהליך הכתיבה: א. תכנון - העלאת הרעיונות וארגונם ברצף הגיוני ב. פיתוח הרעיונות וכתיבתם ג. עריכה - קריאה, בדיקה ותיקון ■ כתיבת פסקה - כדי לבנות פסקה שלמה מן הרעיון או מראש הפרק, צריך להסביר, להדגים )בעזרת דוגמות, מקרה פרטי(, לפרט, להשוות )נתונים, חלקים( למשהו אחר. ■ פתיחה וסיום - אפשר לפתוח את הכתוב בדרכים שונות: דוגמה, ציטוט, הגדרה, סקירה היסטורית )הקשורים לנושא(. אפשר לסיים את הכתוב בחלקי מבנה שונים, כגון: סיכום, מסקנה, המלצה, משאלה, שאלה, ציטוט. ■ עריכה - לאחר כתיבת הטיוטה, יש לקרוא את הטקסט, לבדוק אותו ולערוך בעקבות הקריאה. בעריכה כדאי להתייחס למרכיבי הטקסט השונים: תוכן, מבנה ולשון.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר