עמוד:103

ארגנו את המשפטים בפסקה ברצף הגיוני, ללא קפיצות וללא חזרות. שימו לב ללכידות )שכל המשפטים עוסקים בנושא אחד(, ופסקו את המשפטים כדרוש. קשרו בין הפסקות באמצעות מילות קישור, ביטויי קישור לטיעון ראו לעיל, עמ' .102 הקפידו על מרווח בין פסקה לפסקה. דוגמה לפסקה לפניכם פסקה מתוך הקטע "שעת כושר", עמ' .17 ראו את חלקי המבנה של הפסקה. התקופה המודרנית בחברה המערבית ובישראל מאפשרת לכולנו תנאי חיים משופרים ונוחים, אולם אלה פוגעים במבנה הפיזי של גופנו, בתכונותיו ובאפשרויותיו להתנועע. חיי היום–יום תובעים מאיתנו פחות פעילות ותנועה בניגוד לדרישות הגוף. כמו כן, רובנו נתונים ללחצים, למתחים נפשיים ולהפרעות ריגושיות, הגורמים לרמת עצבנות גבוהה; על כל אלה משלם גופנו מחיר גבוה, המאיים על בריאותנו ולעתים גם על חיינו. תוך כדי קיום שגרת החיים היום– יומית איננו נותנים את הדעת על כך, שלמעשה אנו נכנעים לנוחות ובוחרים במרבית הפעמים בדרך הקלה. מתוך: חיה הלפרין, שעת כושר, ,1987 הטלוויזיה החינוכית הישראלית וכנרת פתיחה וסיום בכתיבתכם שימו לב במיוחד לפתיחה ולסיום של טקסט הטיעון שלכם. הצעות לפתיחת הטיעון )או טקסט אחר( שאתם כותבים: דוגמה המתאימה לנושא )סיפור, אירוע, נתון(; ציטוט )פתגם, מימרה, פסוק, חלק משיר או מסיפור(; הגדרה מילונית של הנושא או המושג; סקירה היסטורית )סקירה היסטורית קצרה של התופעה(. תוכלו להיעזר גם בהיגדים הבאים: כשאני חושב/ת על הנושא... אני נזכר/ת ב... ואז עולה בדעתי ש... ; הדעות הקדומות על... הן... ; כל האנשים... אומרים ש... הצעות לסיום הטיעון: מסקנה שעולה מן הכתוב; המלצה לעתיד; ציטוט )פתגם, פסוק, חלק משיר או מסיפור, ציטוט מדברי אדם מפורסם(; שאלה למחשבה. עריכה לאחר שסיימתם לכתוב את הטקסט שלכם, כדאי לחזור ולקרוא את כל מה שכתבתם ולתקן את הדברים שאינם ברורים. בדקו את הטקסט שכתבתם לפי הנקודות הבאות ושפרו אותו בהתאם. שימו לב לתוכן, למבנה וללשון )ראו פירוט בעמוד הבא(. היגדים תומכים: פירוט, הסבר, נימוק היגד ראשי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר