עמוד:102

פיתוח של טיעון לאחר שקבעתם )או קיבלתם( את הטענה שלכם, שאלו את עצמכם: אילו הוכחות או נימוקים דרושים לי כדי לבסס את הטענה? אילו דוגמות יכולות להיות רלוונטיות לעניין? אילו מסקנות ו/או המלצות עשויות לנבוע מהטענה ומהנמקתה? מול הטענה שהצגתם כדאי להעמיד גם את הטענה הנגדית, השוללת אותה. המודעות לדברי המתנגדים לכם עשויה לשכלל את נימוקיכם: להרחיבם, להבהירם ובכלל - לשפר את עמדת השכנוע שלכם. ביטויי קישור לטיעון בכתיבת טיעון תוכלו להשתמש בביטויים אופיינים: דעה, טענה - לדעתי, אני חושב/ת ש,... נראה ש,... מן הראוי ש,... צריך ל,... יש ל... / אין ל... נימוקים, סיבות - משום ש,... כיוון ש,... היות ש... דוגמות - למשל, כגון, לדוגמה מסקנות - לכן, משום כן, יוצא ש,... מכאן נובע, המסקנה היא, אם כן... המלצות - רצוי ל,... אני מציע/ה ש,.. חשוב ש,... ניתן לומר,... מן הראוי ל... תהליך הכתיבה בכתיבת טיעון )ובכתיבה בכלל( כדאי להקפיד על שלבי הכתיבה: שלב א: תכנון - מעלים רעיונות, מארגנים את הרעיונות ויוצרים רצף הגיוני. בכתיבת טיעון מתרכזים בטענה ומעלים רעיונות לביסוסה. שלב ב: פיתוח - מפתחים את הרעיונות, מרחיבים, כותבים ויוצרים את הטקסט. בכתיבת טיעון מקפידים על מבנה הטיעון: טענה, ביסוס )נימוקים, דוגמות( ומסקנות. שלב ג: עריכה - בודקים את הטקסט )הטיוטה( ועורכים אותו )מבנה, תוכן, לשון(. ראו הנחיות לעריכה בעמ' .104 כתיבת פסקה פסקה היא יחידת טקסט המורכבת מכמה משפטים, הדנים בנושא משותף. צירוף המשפטים יוצר משמעות עניינית שלמה. כל פסקה כוללת היגד ראשי )רעיון מרכזי( והיגדים תומכים וכן רעיונות נוספים המרחיבים את ההיגד הראשי או משלימים אותו. ההרחבות יכולות להיות שונות: הדגמה, פירוט, הסבר, הנמקה, הגדרה ועוד. כדי לבנות פסקה שלמה מן הרעיון או מראש הפרק, צריך להסביר, להדגים )בדוגמות, במקרה פרטי(, לפרט, להשוות )נתונים, חלקים( למשהו אחר. שאלו את עצמכם שאלות שהקוראים היו שואלים: למה הכוונה? האם אפשר לתת דוגמות? מה פירוש הדבר? איך זה קרה? מדוע? למה הדבר דומה? למה זה מתקשר?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר