עמוד:99

א. כתבו במשפט אחד או שניים את מטרתם העיקרית של כותבי המכתב. ב. במכתב חושפת הכותבת את קולה האישי באמצעות פעלים בגוף ראשון רבים. כיצד שימוש זה תורם להבהרת עמדתה של הכותבת? ג. בשורה 4 כתוב: מהר מאוד הפכה "חבילת הנופש" ל"חבילת מפח הנפש". .1 מה תפקיד המירכאות בכל אחד מן הביטויים? .2 מהו האמצעי הרטורי? כיצד הוא מסייע לכותבת להבהיר את עמדתה? ד. .1 בפסקה שלישית )הנופש החל...( סימני הקריאה רבים. איזה אפקט הכותבת יוצרת בשימוש זה? .2 מה התפקיד המשותף של המירכאות בשורות 12 )"תסתכלי על..."( ו17- )"חברת התעופה..."(? .3 לאורך כל המכתב הכותבת משתמשת בסימני פיסוק בתפקיד רטורי. כיצד סימני הפיסוק מסייעים לה בהעברת המסר? ה. בשורות 30-17 יש חזרות על מילים ועל צירופי מילים. ציינו את החזרות, והסבירו כיצד הן תורמות להבלטת המסר שהכותבת מעוניינת להעביר. ו. הכותבת מנסה לגרום לחברת הנסיעות לפצותה על הנזק הכספי שנגרם לה ולמשפחתה. היא עושה זאת באמצעות ביטויי נחרצות, כגון: מילים מעצימות, מבנים של שלילה, ביטויי ודאות. הביאו דוגמה לכל אחד מן האמצעים האלה. ז. בשורות 25-21 הכותבת משתמשת באמצעי רטורי בולט. מהו האמצעי וכיצד הוא מסייע להשגת המטרה? ח. בשורה 26 כתוב: במקום חוויה של הנאה, בילוי משפחתי רגוע ונעים, חזרנו הביתה מרוטי עצבים ובתחושה של זעם, תסכול ועלבון על הזלזול בנו ובכספנו. .1 מהו המבנה התחבירי של משפט זה? .2 הסבירו את תרומתו של מבנה זה להבהרת עמדתה של כותבת המכתב. ט. לקראת סוף המכתב כתוב: הרסתם לנו את כל החופשה! במקום "מיטב השירות" שאתם מתיימרים להעניק - קיבלנו את השירות במירעו. )שורה 28( מהו האמצעי הרטורי הבולט במשפטים אלה? כיצד הוא מסייע לכותבת המכתב?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר