עמוד:91

דוגמות: יצא לאור ספר חדש. ללא פנייה לנמענים הידעתם? יצא לאור ספר חדש! פנייה לנמענים בפועל לידיעתכם, יצא לאור ספר חדש. פנייה לנמענים בכינוי שייכות קנו עכשיו את הספר החדש שיצא לאור! פנייה לנמענים בצורת הציווי אתם מוזמנים לרכוש את הספר. פנייה לנמענים בכינוי גוף נוכחות מוען/ת: כאשר המוען או המוענת רוצים לתת תחושה של קרבה, של סיפור אישי, הם מערבים ביטויים בגוף 1 )אני, אנחנו, כתבתי, תשובתי, לפנות אלינו(. דוגמות: אני קוראת לציבור לקחת חלק... בעת שהותי בחו"ל... כינוי גוף 1 רבים משמש את הכותבים כדי ליצור הזדהות של הקוראים עם דברי הכותבים, וליצור שיתוף שלהם. דוגמות: בעבר לקחנו חלק בפעילות התנדבותית. אנחנו זקוקים למשאבים רבים כדי... אמצעים ליצירת אמינות .17 דוגמות, סיפור אישי - שילוב של סיפור אישי יוצר קרבה מידית אל הקוראים, ומעורר בהם סקרנות. סיפור אישי אף גורם לתחושה של אמינות, משום שהוא מתאר מקרה שקרה וממחיש את התופעה. לעתים משתמשים בסיפור או בדוגמה כבר בפתיחה. .18 נימוקים, נתונים, הסברים - מרכיבים אלה משכנעים את הקוראים בדרך לוגית, הם יוצרים הרגשה של אמינות, שכן החומר נשען על עובדות, על מקורות מהימנים. מרכיבים אלה הם חלקי מבנה אופייניים לטיעון. .19 ציטוט, מובאה - ציטוט ומובאות ממקורות שונים )פסוק, פתגם, מושג, פרשה, שיר( מחזקים את טענת הכותבים )או הדוברים(, מוסיפים עומק לדבריהם, מרשימים את הקוראים, ויוצרים תחושה של סימוכין ושל אמינות. גם רימוז ליצירה )תנ"ך, מדרשים, יצירה ספרותית( מעורר קונוטציות הקשורות למקור. דוגמה: הציטוט "לך לך מארצך" מספר בראשית יוצר קונוטציות מקראיות: עם ישראל, ארץ ישראל, אמונה, וכן של הפרשה שהפסוק לקוח ממנה. דיבור ישיר: ציטוט של דברי אדם מסוים מעורר תחושה של הבאת דברים במקור, תחושה של דיוק, דיבור "חי". דוגמה )מן המכתב(: וזה פטר אותנו באמירה "תסתכלי על הכוכבית...". .20 בינוני-רבים, נושא סתמי; שם הפועל - שימוש סתמי בצורת הבינוני יוצר הכללה ותחושה שכולם עושים כך. צורה זאת מכוונת ליצור אמינות. דוגמה: נושא סתמי - אוסרים על השימוש בתרופה. )מתוך ידיעה( משתתפים בתחרות וזוכים. )מתוך פרסומת( שם הפועל - אין להשתמש, יש להודיע, עלינו לדרוש, ראוי לבדוק.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר