עמוד:90

שילוב של ניבים וביטויים נועד ליצור משלב גבוה וליצור תחושה של טקסט עשיר וחגיגי. לעתים המצב הפוך: משתמשים במילים גבוהות לצורך לגלוג, אירוניה. שימוש כזה במילים ובביטויים הלקוחים ממשלב, שהוא גבוה ממשלב הטקסט - הוא עירוב משלבי מכוון. .14 שבירת צירוף כבול - אל מול שילוב ניבים וביטויים בשלמותם, יש הנוהגים בטקסט שכנוע, בפרסומות, בכותרות, בשמות סרטים וכדומה, לצוד את האוזן של הנמענים באמצעות שבירה של צירוף כבול )שבירת קולוקציה(, כלומר - שינוי של ניב, של ביטוי, של פתגם, של פסוק מקראי, של מושג מוכר. דוגמות )מן המכתב(: חבילת מפח נפש היא שבירת הצירוף חבילת נופש. השירות במירעו היא שבירת הצירוף "השירות במיטבו". סטיקר: העישון מוציא לך את הנשימה - יש כאן שבירת הצירוף מוציא את הנשמה. אמצעים להתקרבות .15 שאלה - יש המשתמשים בשאלה בתחילת דבריהם או בהמשכם. השאלה היא סוג של פנייה לנמענים. מטרות השאלות הן להתקרב לנמענים, להדגיש, להבליט עניין, לעורר מחשבה, לשכנע. השאלה גורמת לנמענים לצפות לתשובה או להיות מודעים לנושא. יש שני סוגי שאלות: שאלה "אמתית" - שאלה שמיד אחריה התשובה. שאלה זאת ממקדת את דברי המוען/ת ומערבת את הנמענים בתשובה. דוגמה: מה צריך לעשות כדי למצות את הפוטנציאל? עלינו למצות את היכולת המדעית– טכנולוגית של בני הנוער... שאלה רטורית - שאלה הנשאלת לא לשם קבלת תשובה, שכן היא רומזת על התשובה, והתשובה עליה ידועה לנמענים, לכן גם אין מצפים לתשובה. מטרת השאלה הרטורית - להדגיש, להבליט עניין, לעורר מחשבה, לשכנע. יש המשתמשים בשאלה רטורית בתחילת דבריהם או בהמשכם. דוגמה מתוך מאמר הדן בהתפתחות המדעית בישראל: האם מיצינו את יכולתם של בני הנוער? האם ידענו לנצל את המיגזרים השונים בארץ? .16 נוכחות מוען/ת ונמען/ת פנייה אל הנמענים: כדי להתקרב אל הקוראים, פונים אל הנמענים בגוף 2 )את/ה, אתם, ודאי שמעת, הצטרפי, התשובה שלך, להזמינכם(. פנייה אל הנמענים נמצאת בטקסט שכנוע, במכתב אישי, ובפרסומת, והיא משמשת גם לדרבון ולהמרצה של הנמענים.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר