עמוד:89

דוגמה: אני נהג מדליק / אורות בגשם. נהג מדליק - בסלנג פירושו: נהג "מגניב", "גזעי". נהג מדליק אורות - איננו ביטוי סלנג, ומשמעותו שונה: להדליק ממש. .10 דימוי, מטפורה, האנשה - הלשון הציורית )דימויים, מטפורות, האנשות( מאפיינת טקסט שירי או סיפורי וגם טקסט שכנוע. תפקיד הלשון הציורית הוא לגרום לנמענים לקלוט את המסר טוב יותר בעזרת ה"ציור" )המראה, התמונה(, המתאר עניין מסוים בעזרת השוואה הלקוחה מתחום אחר. דימוי: לפניו באה מילת השוואה: כמו, כ,... כאילו. דוגמה: המחשבות חלפו כברק במוחה: צלצול טלפון חד כמו סכין. מטפורה )בעברית השאלה(: דימוי ללא מילת ההשוואה )כמו, כ...(. במטפורה לוקחים מילה משדה סמנטי אחד לשדה סמנטי אחר. המטפורה היא אחד מ"ציורי הלשון" הנפוצים. דוגמות: אני טובע בעבודה. טובע - שדה סמנטי של ים, הועברה לשדה סמנטי של עבודה. חידה קשה לפיצוח. הר של עבודות. )מן המכתב בעמ' 86(: חזרנו הביתה מרוטי עצבים. )מן המכתב(: הנופש החל ברגל שמאל. האנשה: הענקת תכונות אנושיות לבעלי-חיים, לצומח או לדומם. דוגמה: המנוע של המטוס גנח. הפועל גנח )נאנח( מציין פעולה של בני אדם. קול המטוס מושווה לקול אנושי. .11 משחקי לשון - בפרסומות ובסיסמות מרבים להשתמש במשחקי לשון, לשון נופל על לשון )מילים שיש בהן עיצורים דומים( ובחריזה. צלילים דומים שובים את האוזן ומושכים את לב הנמענים. דוגמה )מן המכתב(: מהר מאוד הפכה "חבילת הנופש" ל"חבילת מפח הנפש." המילים נופש/נפש דומות מאוד בצליל, ויוצרות משחק מילים. .12 שימוש בסלנג - למילה או לביטוי יש בדרך כלל משלב לשוני )נמוך, בינוני או גבוה(. למשל: אדם כחוש/רזה מאוד/שחיף - המשמעות הבסיסית כמעט זהה, אך המילה שחיף במשלב לשוני נמוך )סלנג(, הצירוף רזה מאוד במשלב בינוני, והמילה כחוש במשלב גבוה. הכותבים יכולים להשתמש בביטויי סלנג )אחלה, מדליק, קול(, ולשלב אותם בטקסט הכתוב במשלב גבוה וכך ליצור צרימות משלביות. הצרימות המשלביות מסייעות לכותבים למשוך את הקוראים, להתקרב אליהם, לתת הרגשה של עדכניות, של רוח נעורים, של קרבה וכדומה. .13 מילים לועזיות, ניבים - הכותבים עשויים לשלב מילים לועזיות, כדי ליצור תחושה של טקסט אקדמי/פורמאלי. דוגמה )מתוך מאמר(: דרך זו מנסה לתת מענה ריאלי ואופטימלי לקונפליקט. אין להיגרר אחרי תעמולה מניפולטיווית ומתלהמת.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר