עמוד:87

תפקידי האמצעים הרטוריים במטרה להשפיע על הנמענים כותבים עשויים להשתמש באמצעים רטוריים שונים. אמצעים אלו באים לידי ביטוי בתוכן, במבנה ובלשון. מטרת האמצעים הרטוריים היא: להדגיש את חשיבות העניין; לעניין ולמשוך את תשומת הלב של הנמענים; להתקרב - ליצור אצלם תחושת קרבה; ליצור אמינות ולעורר אמון; לדרבן לפעולה. כל המטרות מסתכמות ברצון להשפיע, לשכנע. אפשר למיין את האמצעים הרטוריים בדרכים אחדות. יש לזכור שאמצעי רטורי אחד יכול לשרת מטרות אחדות. למשל, שילוב של סלנג עשוי ליצור עניין וסקרנות וגם תחושת קרבה. לפניכם רשימה של אמצעים רטוריים הממוינת לפי המטרות המרכזיות שלהם. נימת הכותבים כותבים עשויים לנקוט בנימה אישית הנשקפת מן הטקסט: איומים, ואזהרות או הבטחות יובעו על-ידי משפטי תנאי )אם לא ננהג כך אז,... אם תצטרפו ל... אז...(, האשמות או שבחים יובעו על-ידי מילים טעונות שליליות או חיוביות. נימה של קלילות והומור תושג על-ידי בדיחה, שימוש בלשון דיבור, סיפור משעשע. דרמטיזציה, כלומר - יצירת מתח, הקצנה, הפתעה, תושג על-ידי מילים טעונות ופיסוק רגשני )ראו בהמשך(. אירוניה היא לגלוג, לעג קל. אומרים דבר אחד, ומתכוונים למשהו אחר. הנימה האירונית יכולה להיות מובעת גם באמצעות דו-משמעות )ראו בהמשך(, באמצעים ביטויים מן הסלנג ולשון הדיבור )יצוינו במירכאות(, ובאמצעות מאמר מוסגר )יצוין בסוגריים(. דוגמות: למישהו שהגיע מאוחר: יפה שהגעת מוקדם כל כך. אולי תרצו )חלילה וחס( להצטרף לעבודה המאומצת? אמצעים להדגשה .1 נרדפות - כדי להדגיש רעיון, הכותבים )או הדוברים( עשויים להרבות במילים נרדפות. דוגמה )מן המכתב בעמ' 86(: חזרנו הביתה בתחושה של זעם, תסכול ועלבון. .2 ניגודים - כדי לחדד הבדלים וכדי ליצור מתח, ובעיקר בהשוואה משתמשים בניגודים רבים. דוגמות )מן המכתב(: במקום חוויה של הנאה... תחושה של זעם... במקום "מיטב השירות"... קיבלנו את השירות במירעו. .3 מילים טעונות - מילים אשר מעוררות רגש. מילים בעלות קונוטציה, מטען שלילי או חיובי. בעזרתן מעבירים עמדות, דעות ותחושות. דוגמות: בילוי, חלמנו, רגוע ונעים - מילים בעלות מטען חיובי מפח נפש, מרוטי עצבים, זעם, תסכול - מילים בעלות מטען שלילי.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר