עמוד:85

כאוהבת ביוגרפיות מושבעת צללתי לתוכו בשקיקה. חייתי במכסיקו של המחצית הראשונה של המאה העשרים, על כל תהפוכותיה הפוליטיות, וביליתי בהתרגשות לא מעטה בחברת פרידה, בני משפחתה וחבריה הקרובים. זו כוחה של ביוגרפיה טובה, שהיא מאפשרת לך, לבד מהידע וסיפוק הסקרנות והרצון להכיר ]ולפעמים אולי גם להציץ[ את גיבור או גיבורת הספר, גם אפשרות מסוימת לחיות במקביל בתקופה אחרת ובזמן אחר, ובאופן זה להרחיב את עולם המכרים והידידים שלך ואת עולמך בכלל, ובכלל, לברוח קצת. בביוגרפיה המרשימה הזאת, שמשולבים בה גם קטעי מכתבים ויומנים רבים, מלווה היידן את פרידה מילדותה עד למותה, כשהיא משרטטת בפרטנות משוללת מציצנות וללא כל שיפוטיות דמות של אישה רבת ניגודים, חלשה וחזקה, חולה אך גם חזקה להדהים, בודדה מאוד, ובה בעת מוקפת המון אנשים, עדינה ובוטה, תיאטרלית אבל אותנטית להפליא, פשוטה ועממית אך גם מאוד מתוחכמת, אישה שלא חדלה להמציא את עצמה, בהופעותיה, באופן לבושה הפולקלוריסטי, במעשיה המוזרים לעתים, תוך שהיא מטשטשת את הגבולות שבין המציאות הפנימית לחיצונית, מתוך חירות, שמחת חיים וגם מתוך תחושה חריפה של חולי, שבירות ומוות. בתום הקריאה אנחנו תוהים ביחד עם המחברת מי הייתה פרידה. מי המציא אצלה מה. האמנות את החיים, החיים את האמנות. הכול קשור. לאוהבי ביוגרפיות ואמנות, ספר מרתק וממכר ביותר. מתוך: ביקורת עבור רשת א, בתכניתה של כרמלה קליין, 2005 א. את מה כותבת הקטע מבקרת? ב. כתבו בכמה משפטים את עיקר הביקורת בטקסט. ג. הקטע מחולק לשתי פסקות. תנו כותרת לכל פסקה. ד. הכותבת משתמשת הרבה בפעלים בגוף ראשון. .1 הביאו דוגמות לפעלים כאלה. .2 כיצד שימוש זה מסייע לה להבהיר את עמדתה? ה. בטקסט יש ניגודים רבים. העתיקו לפחות חמישה זוגות של ניגודם )הפכים(. ו. הכותבת מוסרת מידע רב. .1 איזה קטע מכיל מידע/עובדות? .2 כתבו בקצרה את המידע שהכותבת מספקת לנו. 10 15 20

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר