עמוד:81

איך אפשר שלא לשתפה בחיי בית–הספר, כאשר מחוץ למתחם המוסד החינוכי היא חלק מחיי היומיום?! מעבר למקצועות הלימוד ולתכניות העשרה למיניהן, נראה שגורם כל כך דומיננטי, כמו הטלוויזיה גם בעידן המחשב, ראוי לעלות על סדר יומה של כיתה לומדת לעיתים קרובות, ברמות שונות של התייחסות; החל מהערכת תכנית שנצפתה אתמול עם המשפחה, אפילו שיחה על אופרת סבון מתקתקה, וכלה בדיון יותר רציני בסוגיית האלימות בטלוויזיה. רק טלוויזיה שתהיה חלק מסדר היום של הלימוד בבית–הספר תיתן גם כלים בידי המתלמד הצעיר להיות בהמשך צופה נבון שיודע להבחין בין "טוב" ל"רע" בעולם של טלוויזיה. והנה כעת, עידן חדש של טכנולוגיות חינוכיות מתדפק על שערי המוסד החינוכי. האם השערים פתוחים? ברור שגם בעידן המחשב הטלוויזיה הידידותית והמוכרת תמשיך ללוות אותנו בתמונותיה הנעות, והסרט הדוקומנטרי, הדרמה הטלוויזיונית או משחק הספורט ישר מהמגרש ימשיכו להושיב קהלי צופים גדולים בכורסאות הבית, ברייטינג גבוה של צפייה. ואז עולה שוב וביתר אחריות השאלה איזה שימוש יעשה המוסד החינוכי בטלוויזיה הן בצורתה המסורתית החד– סיטרית והן בגילוייה ובפניה החדשים בין ובתוך טכנולוגיות התקשוב )תקשורת ומחשבים( החדשות. אסיים בסיפור אישי עם לקח בצדו, ששייך למציאות הטכנולוגית של שנת 1995 בבירת העולם וושינגטון די. סי. באותו קיץ נסחפתי לתוך סיור טכנולוגי מרתק שהיו בו יוזמות חינוכיות שנשענו על הטכנולוגיות החדשות של פיתוחי המחשב, אפשרויות הלווין, כבלים, דואר אלקטרוני, תקליטורי סי. די רום, תכנות מולטימדיה - וכולם הבטיחו עידן חדש לחינוך ולביה"ס האמריקני. עם בוא הסתיו, מלאת התלהבות ואמונה בהבטחות החינוכיות של הטכנולוגיות החדשות, החלטתי לבקר ב"שדה", כדי לצפות מקרוב במימוש הרנסנס הטכנולוגי במוסד החינוכי. המקום הראשון שהגעתי אליו היה בי"ס מתקדם דו–לשוני באחד מפרוורי וושינגטון היוקרתיים, שהיה ידוע בפתיחותו לחידושים. ושם בחללים הפתוחים לפעילות אישית או קבוצתית, בין פינות קריאה לפינות יצירה היו גם כמה מחשבים מושבתים מפעולה וגם טלוויזיה דמומה. ככל שיכולתי להתרשם מכמה ימי ביקור במקום, הטכנולוגיות היחידות בשימוש היו העיפרון והנייר. מאז עברו מספר שנים. וכיום ובעתיד, כאשר הטלוויזיה תשתף פעולה עם המחשב ותהיה יפה וברורה יותר וגם אינטראקטיבית וידידותית יותר עם הצופה, היא תמשיך להיות מדיום דומיננטי בחיינו וייתכן שתצליח לעבור את מפתן ואת מבחן בית–הספר בהצלחה. מתוך: קשר עין, 2001-2000 א. במה כותבת המאמר מנסה לשכנע את הקוראים? ב. האם לדעתכם נימוקי הכותבת משכנעים? נמקו את דעתכם. ג. הביאו מן המאמר חמישה שמות תואר וחמישה פעלים, המראים את דעתה של כותבת המאמר על מקלט הטלוויזיה. ד. הכותבת שואלת: איך אפשר שלא לשתפה בחיי בית–הספר, כאשר מחוץ למתחם המוסד החינוכי היא חלק מחיי היומיום? )פסקה ד( .1 מה הכותבת רוצה להוכיח במשפט זה? כתבו במילים שלכם. 30 35 40 45 50 55 פסקה ה פסקה ו פסקה ז פסקה ח

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר