עמוד:79

קטע :1 הרעלת הנשרים בגולן אוכלוסיית הנשרים בישראל אינה זוכה לעדנה רבה מאז קום המדינה. הפרעות בבית הגידול, ירידה בזמינות המזון, הרעלות משניות והתחשמלויות פגעו באוכלוסייה עד כדי הצטמצמות תחום התפוצה בישראל וירידת מספר הגוזלים הפורחים בהצלחה לעשרות בודדות בשנה. החברה להגנת הטבע והרשות לשמירה על הטבע והגנים הלאומיים, החלו לפני שנים אחדות בפרויקט השבת נשרים לכרמל. במקביל החלו פעילויות ממשק נוספות לשמירה על נשרים במימון קרן יד הנדיב וחברת החשמל לישראל. הנשר הוא דוגמה לאסטרטגיה בטבע של בעל–חיים בעל מספר צאצאים נמוך, אך עם השקעה הורית מרבית בצאצאיו. לכן הפרעה בקינון ופגיעה בהורה )הנשרים הם מונוגמיים ונאמנים אולי אף יותר מהאדם...( או בגוזל היא קשה במיוחד. ... במאה ה–19 קיננו ברחבי הארץ אלפי נשרים. כניסת הנשק החם לאזור מתחילת המאה ה–20 הביאה לציד המוני של עופות דורסים, ובהם גם הנשרים. הפגיעה החמורה ביותר בנשרים ובמרבית העופות הדורסים האחרים בישראל נגרמה בשנות ה–50 וה–60 עקב הרעלה מחומרי הדברה בהם השתמשו בחקלאות. אוכלוסיית הנשרים בארץ הגיעה לסף הכחדה, ובשנים האחרונות אותרו בסך הכול כ–60 זוגות דוגרים של נשרים בארץ. ... והשנה, ביולי 1998 - הרעלה המונית בגולן!!! כ–27 נשרים מתו, ורבים אחרים נפגעו. מתוך: אוהד הצופה ועופר בהט, טבע הדברים, גיליון ,38 אוגוסט 1998 קטע :2 דבר העורך "נזק שעושה טיפש אחד - לא יכולים גם מאה חכמים לתקן". נראה שכמעט לא יכול להיות מקרה יותר מתאים למשפט הזה, מאשר המעשה שעשה כנראה אחד מבוקרי רמת הגולן. במשך למעלה מעשרים שנים עושים כל הגופים שעוסקים בשמירה על החי בישראל ניסיונות להציל ולשקם את אוכלוסיית הנשרים שנמצאת במצב רע בלאו הכי מאז קום המדינה. בתחילת חודש יולי הניח אדם חסר אחריות פגר של פרה מורעלת בכוונה לפגוע בזאבי רמת הגולן שמדי פעם פוגעים בעגלים. אלא שחסר האחריות שכח להניח על הפגר הפניה מדויקת, ונשרים ובעלי– חיים אחרים שחשבו שמדובר במתת שמים פנו לסעוד את לבם. ביום אחד חיסל האיש עבודה של עשרות שנים, ושוב העמיד את אוכלוסיית הנשרים בגולן בסימן שאלה. 27 נשרים ועוד מספר רב של בעלי–חיים אחרים שמצאו את מותם, מעלים שוב שאלות לגבי החי בר בישראל - האם יש יד מכוונת אחראית, או שמא נופלים בעלי–החיים בין כל הגופים העוסקים בשמירה על הטבע והחי בישראל... מתוך: אודי רן, טבע הדברים, גיליון 38 פעילות :4 השוואת טקסטים א. איזה קטע משני הקטעים שבפעילות הקודמת מספק מידע רב יותר? מהו המידע הנוסף שמופיע בקטע זה ואינו מופיע בקטע האחר? ב. לאיזו פסקה בקטע 1 מתאים קטע 2?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר