עמוד:77

דוגמה: בקטע "שעת כושר" הביטויים: אם נאמן, עלינו לדאוג, יש לאמנם! )בשיעור 9 נעסוק בהרחבה בסוגים של אמצעים רטוריים.( הפרסומת פרסומת היא סוג של טקסט שכנוע. היא מנסה לשכנע בטקסט מילולי קצר, ולעתים משתמשת בנימוקים, בדוגמות, בהוכחות ובנתונים. כדי לצוד את לבם ואת עינם של הצרכנים, הפרסומת מגייסת אמצעים רבים ושונים: עיצוב גרפי - תצלומים מושכים, צבע ואותיות גדולות לחץ פסיכולוגי - פנייה אל הרצונות הכמוסים של אנשים ובחירה בביטויים היוצרים לחץ פסיכולוגי )כולם אומרים ש,... כדאי להיות יפים/מצליחים/מקובלים(. אמצעים לשוניים - פנייה ישירה אל הקוראים )מה מצב הבלמים? / אל תיתנו! / היכנסו!(, שימוש בחרוזים, שילוב סלנג )לעבור "חלק" את החורף( תארים, שבחים )הטוב / המהיר ביותר(, דו-משמעות. אמצעים אלה נועדו למשוך את הקוראים ולגרום להם לזכור את הפרסומת. םיפיט ■ טקסט שכנוע הוא טקסט שמטרתו לשכנע ברעיון מסוים. בטקסט שכנוע יש דעה של המוען/ת )הכותב/ת(. ■ בטקסט שכנוע יש תת-סוגות, כמו: מאמר טיעון, טקסט ביקורת, פרשנות, דף הסברה, פרסומת. ■ כדי לשכנע את הקוראים טקסט שכנוע משתמש באמצעים רטוריים רבים, ובהם: נימוקים, דוגמות, סיפור אישי, ואמצעים לשוניים, כגון: מילים נרדפות, חזרות, משפטים קצרים, ביטויי ציווי. ■ טקסט שכנוע כגון: מאמר, פרשנות, ביקורת משתמש בדרך כלל, במבנה הטיעון )טענה, נימוקים ומסקנות(. ■ הפרסומת היא סוג של טקסט שכנוע. כדי לצוד את לב הקוראים הפרסומת משתמשת באמצעים רבים ובהם: עיצוב )תצלומים, צבע, גודל אות(, לחצים פסיכולוגיים )בביטויים כגון: כולם אומרים, כדאי להיות עשיר/יפה(, ואמצעים לשוניים )חריזה, סלנג, פנייה לנמען, דו-משמעות, ועוד(. םילגרתמ פעילות :1 מאפייני טקסט שכנוע לפניכם טקסט שכנוע. קראו אותו, וענו על השאלות הבאות. א. במה הכותבת מנסה לשכנע את הקוראים? ב. מה דעתכם על עמדה זו? נמקו את דבריכם. היעזרו בכתוב בטקסט. ג. אילו דרכים סגנוניות ולשוניות הכותבת נוקטת כדי לשכנע את הקוראים בחשיבות העניין?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר