עמוד:68

שיעור :7 כתיבה לפי טקסט חזותי בשיעור זה תלמדו להפיק )להוציא( מידע בצורה יעילה מתוך טקסט רגיל או מתוך תרשימים מסוגים שונים. טקסט חזותי בשיעורים הקודמים למדתם לכתוב בעקבות טקסט מילולי: כתיבת תשובה )שיעור 5( וכתיבת סיכום )שיעור 6(. בכתיבת סיכום וגם בכתיבת תשובה הכותבים מחויבים לתוכן של הטקסט. לעתים תתבקשו לכתוב בעקבות טקסט חזותי )תרשימים, טבלות(. בכתיבה כזו יש חופש פעולה הן בארגון החומר והן בבחירת התכנים. הטקסט החזותי הוא נקודת המוצא, ולכותבים יש חופש פעולה להמשיך את הכתיבה כרצונם. הטקסט החזותי יכול לספק מידע, כגון: נתונים שיש לנתח, היבטים שניתן לפתח, עמדה או טענה שאפשר להגיב עליה, השראה להבעת דעה בנושא הנדון, וכדומה. אם הוטל עליכם לכתוב בעקבות טקסט נתון )או להפיק מידע ממנו(, תחילה קראו היטב את השאלה או את המטלה )ההוראות, הסעיפים(, ורק אז קראו את הטקסט לפי הנדרש בשאלה: לאתר פרט בטקסט, או לקרוא קטע ולהבין לעומק, או להביע דעה על אמירה בטקסט וכדומה. כתיבה לפי תרשים אפשר למסור מידע ורעיונות לא רק באמצעות מילים אלא גם באמצעים חזותיים, כגון: התרשימים לסוגיהם - טבלות, דיאגרמות, גרפים, מפות, וכן תצלומים ואיורים. האמצעים החזותיים מלווים את טקסט המידע לסוגיו, והם ממחישים את המידע או מספקים מידע נוסף. ההיצג החזותי מראה את הדברים שנכתבו בטקסט בדרך שונה ובצורת ארגון שונה. כאשר אתם קוראים טקסט ומתבקשים להפיק ממנו מידע, כדאי לשים לב למידע בתרשימים. עיינו בתרשימים, בטבלות ובתצלומים המלווים את הטקסט. שימו לב לכיתובים שלידם, לכותרות ולנתונים. נסו להביע במילים את הנתונים שהם מספקים. בכתיבת עבודה, הרצאה, כדאי להמחיש מידע בדרכים אלה.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר