עמוד:62

ג. סמנו בקטע גם דוגמות תומכות. ד. כתבו סיכום קצר של הקטע: נסחו את ההיגדים במילים שלכם. קשרו ביניהם, והרחיבו אותם במקומות הדרושים. ה. כותרת הקטע היא צירוף שמני. נסחו את הכותרת כמשפט שיש בו פועל. מה ההבדל בין הניסוחים? מה מתאים יותר לקטע המידע? שוויון בין המינים בשבדיה בשבדיה מעמדן של הנשים בחברה וחלוקת התפקידים המסורתית בין גברים לנשים הולכים ומשתנים. הנשים זוכות להזדמנויות ולזכויות שהן שוות לאלה של הגברים, והשוויון בין המינים אף מעוג ן בחוקי המדינה. השכלתן של הנשים השבדיות שווה לזו של הגברים. מרביתן יוצאות לעבודה ומפתחות קריירה עצמאית, גם בשל רצונן לממש את יכולתן וגם בשל הצורך של המשפחה בשתי משכורות - זאת של הגבר וזאת של האישה - כדי שיוכלו ליהנות מרמת חיים גבוהה. למעלה מ– 80% מהאימהות השבדיות עובדות מחוץ לבית, והאבות מרבים להשתתף בגידול הילדים ולעסוק - כמו הנשים - גם בעבודות הבית. דוגמה טובה לשוויון בין המינים בשבדיה היא חופשת הלידה. בדרך כלל, חופשה זאת מוענקת לאישה לאחר שהיא יולדת. בשבדיה יכול גם הגבר ליהנות ממנה, ולפי החוק השבדי ההורים יכולים להחליט מי מהם יממש אותה. ואמנם, לא אחת אפשר לראות גברים שבדים בחופשת לידה, המטיילים בשעות הבוקר עם תינוקותיהם. על ההתקדמות שחלה במעמד האישה השבדית מעיד חלקן ההולך וגדל של הנשים הנושאות במשרות בכירות. כך, לדוגמה, בשנת 1993 היוו הנשים 33% מחברי הפרלמנט ו–75% מחברי הממשלה. )להשוואה: בישראל, בשנת 1995 - הנשים היוו 12% מחברי הכנסת, ובממשלה כיהנו 2 שרות בלבד.( מספרן הגדול של הנשים השבדיות העובדות ומפתחות קריירה עצמאית, תורם לשיעורי הילודה הנמוכים במדינה זאת. מתוך: אסתר רפ, צביה פיין, אנשים במרחב, ,1996 מטח, עמ' 103 פעילות :4 סיכום מאמר בשלבים: "סימן של חינה" המאמר "סימן של חינה" )בעמודים הבאים( עוסק בתופעה של טקס החינה. סמנו את המאמר לפי השלבים הבאים: א. התרשמות - קראו את המאמר קריאה מרפרפת ונסו לנבא את נושא המאמר ואת מטרות הכותבת. סמנו את הכותרת, את הפתיחה, את הסיום ואת כותרות המשנה. ב. קריאה - קראו את המאמר קריאה מעמיקה. חשבו: מהו הרעיון המרכזי של המאמר? מה הקשר בין הכותרת לבין המאמר? ג. סימון היגדים - קראו שוב, וסמנו בכל פסקה את ההיגדים הראשיים. ד. ארגון וכתיבה - סכמו את הקטע. תוכלו להיעזר בהיגדים הראשיים אך כתבו במילים שלכם, הרחיבו, צמצמו במקומות הדרושים וקשרו ביניהם. שימו לב לחלוקה לפסקות ולסימני הפיסוק.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר