עמוד:59

בקרת הסיכום איך תדעו אם הסיכום שכתבתם הוא טוב? - הנה הנחיות לבקרת סיכום. ■ מבנה - האם פסקת הפתיחה כוללת את "תעודת הזהות" של הטקסט? האם ניסחתם את הטענה המרכזית של הכותב/ת? האם הגוף כולל פרטי מידע עיקריים? האם סיימתם את כתיבתכם בהכללה או במסקנה? ■ האם ניסחתם במילים שלכם או העתקתם מן הטקסט? האם הסיכום נכתב "במבט מלמעלה", "ממעוף הציפור"? ■ לשון - האם הסיכום מובן? האם הוא מאורגן ומקושר כהלכה? בדקו גם את הכתיב ואת הפיסוק. ■ דעה אישית - האם הסיכום שלכם נאמן למסר של הטקסט המקורי, או שבטעות שרבבתם לתוכו את דעתכם האישית? ■ היקף - ההיקף של סיכום טוב מגיע עד שליש מן ההיקף של הטקסט המקורי. תרשים: מבנה הסיכום פתיחה - פרטי המאמר: שם המאמר, שם המחבר/ת, טענה מרכזית גוף - עיקרי הדברים, היגדים ראשיים )או ראשי פרקים( התבוננות מ"מעוף הציפור" סיום - הכללה ו/או מסקנה טיפים ■ לכתיבת סיכום אפשר להיעזר בשתי דרכים: היגדים ראשיים או ראשי פרקים. ■ היגדים ראשיים: מצאו את ההיגדים הראשיים של כל הפסקות, כתבו אותם במילים שלכם, קשרו ביניהם והרחיבו מעט לצורך הסבר. זכרו לכתוב "ממעוף הציפור" - "במבט מלמעלה" על הטקסט. ■ ראשי פרקים: נסחו את ראשי הפרקים באופן תמציתי ככל האפשר. הקפידו על קשר הגיוני בין ראש פרק ראשי לבין ראש פרק משני, וכתבו סיכום מקושר. ■ סיכום ממזג: במיזוג טקסטים ממקורות שונים בחרו את המקור המרכזי - המקיף ביותר, וצקו לתוכו את החלקים המתאימים לכם מן המקורות האחרים. ■ מבנה הסיכום: הקפידו על המבנה המקובל של הסיכום. ציינו בפתיחה את פרטי המאמר )שם המאמר, המחבר/ת והמטרה(. בגוף הסיכום ציינו כיצד המחבר/ת מנסה להשיג את מטרתו/ה )הנימוקים, הדוגמות וכדומה(. בסוף הסיכום - הכלילו והוסיפו מסקנה.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר