עמוד:50

שיעור :5 כתיבת תשובה לעתים קרובות אתם מתבקשים להשיב על שאלות המתייחסות לטקסט מידע. בשיעור זה תתאמנו בהבנת השאלה ובתכנון התשובה על-פי השאלה. מה השאלה? קיבלתם שאלה או נושא לכתיבה? שימו לב לכל מרכיבי השאלה - לפני שתכתבו את התשובה. קראו בעיון את השאלה )או את הנושא( שקיבלתם, והיעזרו בהנחיות הבאות: .1 כמה עניינים או סעיפים יש בשאלה? סמנו כל עניין בנפרד. .2 סמנו את כל מילות ההוראה )פעלים, כגון: נמקו, תארו, הסבירו(, ובררו את פירושן. .3 סמנו את כל מילות השאלה )כגון: מי, כמה, היכן(. .4 סמנו את מילות הקישור בשאלה )כגון: ו,... או, גם, כמו כן, רק(. .5 האם יש בשאלה מספרים או מילים המציינות מספרים? אם כן - סמנו אותם. תרגמו למילים שלכם את השאלה )על כל רכיביה ועל מילות ההוראה שבה( ותכננו את התשובה. מילות ההוראה בשאלה לפניכם רשימה של מילות ההוראה הנפוצות בשאלות בית-ספריות ופירושן. תוכלו להיעזר בהן בתכנון תשובה ובכתיבה. הדגימו: הביאו דוגמות כדי לחזק את הרעיון/הטיעון, שהוא בסיס הכתיבה שלכם. מנו, ציינו: הזכירו תופעה, תהליך, מאפיין וכדומה )ללא הסבר וללא נימוק(. פרטו: הביאו בהרחבה את כל המידע שקשור לשאלה: עובדות, נתונים מספריים, תהליך, דוגמות. צטטו: הביאו את הדברים כלשונם, במילים של הכותב/ת. ציינו מאין הציטוט לקוח. אתרו: מצאו בטקסט עניין מסוים, כגון: מילה, ביטוי, נתון, סיבות, גורמים, דוגמות. הגדירו: קבעו את משמעות המילה או המושג. תנו את המשמעות במילה נרדפת, בתרגום או בהסבר קצר. הסבירו: פרשו במילים שלכם. ייתכן שתידרשו להסביר רעיון מתוך מאמר, להסביר תופעה )סיבות, גורמים, תוצאות, השלכות( או את דעתכם האישית. נמקו: כתבו את הסיבות, את הגורמים או את המניעים לעניין הנדון בשאלה.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר