עמוד:41

פעילות משלבת :2 מאפייני טקסט מידע הקטע שלפניכם הוא טקסט מידע. קראו אותו, וענו על השאלות שאחריו. על בתי הכנסת ועל תפקידם לא ידוע מתי בדיוק נוסדו בתי הכנסת הראשונים. יש עדויות ארכיאולוגיות המוכיחות שבית כנסת היה קיים כבר במאה ה–3 לפני הספירה במצרים, אך ייתכן שהיו בתי כנסת אפילו עוד קודם לכן. מכל מקום ברור, שבתחילת המאה ה–1 לספירה כבר היו בתי כנסת גם ברחבי ארץ ישראל וגם בתפוצות. בית הכנסת שימש את הציבור היהודי לשתי מטרות עיקריות: לתפילה בציבור ולקריאה בתורה. אבל בית הכנסת היה גם מקום למפגש חברתי ותרבותי. בית המקדש היה המרכז של החיים הלאומיים של כל העם, ואילו בית הכנסת היה מרכז הקהילה בעיר ובכפר. בבית המקדש היה מותר רק לכוהנים להקריב קורבנות ולגשת למזבח. את בית הכנסת הנהיג כל הציבור ולכולם היה מעמד דומה. התנאי היחיד לקיום תפילה או קריאה בתורה בבית הכנסת הוא המניין - לפחות עשרה אנשים חייבים להיות נוכחים בזמן התפילה ובזמן הקריאה בתורה, ואין זה משנה אם הם כוהנים או לא. הקריאה בתורה לוותה בתרגום. המתרגם עמד ליד הקורא בתורה וחזר על כל פסוק. בארץ ישראל ובמקומות שדיברו בהם ארמית תרגמו את הפסוקים לארמית. במקומות אחרים תרגמו לשפה שהייתה מדוברת באותו מקום. רוב המתכנסים בבית הכנסת היו גברים, אך גם נשים עם ילדיהן נהגו לבוא. הנשים לא מילאו תפקיד פעיל והיו רק צופות מן הצד. מתוך: אסתי ריין, מסע אל העבר - יוון, רומא וירושלים, ,2001 מטח, עמ' 144 הבנה: א. באיזה נושא הקטע עוסק? ב. לאיזה תחום חיים הקטע שייך? ג. עיקרו של הקטע הוא: .1 דעות .2 השערות .3 עובדות .4 עדכונים ד. פסקה שנייה, שורות 11-6 כתובה לפי יסוד מארגן של השוואה. .1 מה הכותבת משווה? .2 ציינו שני הבדלים בין הדברים המושווים. ה. האם הכותבת מזכירה את עצמה בקטע? מדוע? ו. האם ניתן לאתר את דעת הכותבת בטקסט? נסו לשער מדוע. ז. האם יש פנייה אל הנמענים? נסו לשער מדוע. ח. באיזה ערוץ תקשורת הטקסט מופיע )ספר לימוד, אתר אינטרנט, אנציקלופדיה, עיתון, טלוויזיה, פוסטר וכדומה(? לשון: ט. בפסקה האחרונה יש פעלים רבים. .1 מהו הזמן של מרבית הפעלים? .2 מדוע הכותבת משתמשת בזמן זה? .3 אילו מן הפעלים בפסקה זו הם במשמעות פעילה? מדוע הכותבת בחרה בפעלים פעילים? 10 15

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר