עמוד:35

פעילות :11 סיבה ותוצאה לפניכם קטע קצר מתוך המאמר "סימן של חינה" )המאמר השלם בעמ' 63(. המאמר עוסק בטקס החינה. קראו את הקטע, וענו על השאלות שאחריו. למה שקעה המסורת? עם עליית יהודי ארצות האיסלאם לארץ במחצית הראשונה של המאה העשרים, ועוד יותר עם גלי העלייה ההמונית בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה, איבדו רבים מן העולים את מעמדם הכלכלי, החברתי והתרבותי. הרבה מן המסורות העדתיות שהיו מקובלות בארצות המוצא, נתפסו עתה כמיושנות ובלתי ראויות לחיים בחברה החדשה הנבנית בישראל, והם נידחו מפני הרצון להשתלב במהירות האפשרית בחברה זו. בין המנהגים שנפלו קורבן לתהליך זה היה גם טקס החינה. בעשורים הראשונים שלאחר העלייה ארצה דעך הטקס, ורק משפחות מעטות המשיכו וקיימו אותו. בעשורים האחרונים השתנתה התמונה. מתוך: רבקה גונן, "סימן של חינה", משקפיים, גיליון 30 א. הקטע כתוב לפי יסוד מארגן של סיבה ותוצאה. כתבו את הסיבות ואת התוצאה. ב. התרשים הבא מסכם את הקטע. העתיקו את התרשים למחברתכם, והשלימו אותו. השתמשו בהיגדים )כותרות( ולא במשפטים שלמים. התופעה: שקיעת טקס החינה סיבות תוצאה פעילות משלבת :12 פעילות מסכמת קראו את הקטע הבא, וענו על השאלות שאחריו. טחנות לאורך הנחל: נחל הירקון נחל הירקון, הגדול בנחלי מישור החוף, ידע ימים יפים, שבהם הזינו מימיו ביצות נרחבות שהיוו בית גידול לצמחייה סבוכה ולעולם מגוון ועשיר של בעלי–חיים. מימיו השוצפים של נחל הירקון הניעו בעבר את גלגליהן של טחנות קמח ושימשו להשקיית שדות שהשתרעו על גדותיו. בימיו הגדולים היה נחל הירקון מחסום טבעי למעבר מדרום לצפון והיווה גבול טבעי רב חשיבות בהיסטוריה של מישור החוף. והיום - שרידיהן של טחנות הקמח מפוזרים לאורכו של זרם מים עכור, שרידיו של הנחל הגדול. ???? ????

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר