עמוד:33

פעילות :8 בעד ונגד קשר בעד ונגד הוא סוג של השוואה וניגוד. בקשר זה הטקסט מציג את הצדדים החיוביים של נושא מסוים מול הצדדים השליליים. הטקסט שלפניכם דן בחשיבות הקריאה. קראו אותו, וענו על השאלות שאחריו. קריאה מגוונת תורמת להצלחה הרשו לי להציג ביתר דיוק את הדרכים, שבהן עשויה הקריאה לשם הנאה לשפר את יכולת הקריאה ואת ההצלחה בלימודים. התלמידים לומדים לזהות יותר מילים בראייה ראשונה. עובדה זו מגבירה את קצב הקריאה, ואת שטף ההבנה. התלמידים משפרים את אוצר המילים שלהם על ידי כך שהם מסיקים את משמעותן של מילים לא ידועות, שהם נתקלים בהן תוך כדי קריאה. קריאה היא מקור עיקרי להרחבת אוצר המילים, במיוחד אצל תלמידים שקראו חומר מגוון במשך שנים רבות. אוצר המילים תורם להבנת הנקרא ונודעת לו חשיבות רבה במבחני הישגים, במבחני כניסה לבית–הספר התיכון ולאוניברסיטה, כמו המבחן הפסיכומטרי )SAT( ומבחני המשכל )IQ(. התלמידים מעשירים את ידיעותיהם בשפה אקדמית - משלב השפה הרווח בספרי הלימוד והשונה משפת הדיבור היום– יומית. בספרים, למשל, נוטים המשפטים להיות ארוכים ומסובכים יותר. היכרות עם "שפת ספרי הלימוד" משפרת את ההבנה, את הלימוד מספרי הלימוד ואת ההבעה בכתב בבית–הספר. התלמידים לומדים על העולם דרך חוויותיהם מהספרים. מחשבותיהם נודדות לעולמות אחרים של ידע: דמיונם עוזר להם להפוך את המידע החדש שקראו לחלק מהם. ידע עולם זה שמקורו בספרים, משפר באופן ניכר את הבנת הנקרא ואת יכולת הלמידה. מתוך: ג'ון שפלביין, עידוד הקריאה אצל תלמידי חטיבת-הביניים, מטח, עמ' 8 א. כתבו בקצרה את הנימוקים בעד קריאה. ב. האם יש נימוקים "נגד"? ג. סמנו שלושה ביטויים שמביעים את דעתו של כותב הקטע על הקריאה. ד. בתחילת הקטע הכותב פונה אל הנמענים: הרשו לי להציג... . מה הכותב משיג בפנייה זאת? פעילות :9 בעיה ופתרון קראו את קטע ,1 בעמ' .30 הקטע מציג נתונים של גידול אוכלוסיית העולם. כתבו 2 פסקות: אחת המציגה את הבעיה, ואחת הבוחנת פתרון. 10 15

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר