עמוד:27

םיפיט ■ טקסטים בנויים מחלקים קטנים שהם רכיבי מבנה, כגון: סיבה, דוגמה, טענה, הגדרה, נתונים, בעיה. ■ בקריאה כדאי לשים לב לרכיבי המבנה, ולשאול: מה יש בטקסט הזה? מה התפקיד של הרכיב הזה? האם הוא מציג סיבה? נימוק? בעיה? דוגמה? וכדומה. ■ היסודות המארגנים יוצרים את ההיגיון )הקשר הלוגי( בטקסט, הם מחברים בין רכיבי המבנה. ■ טקסט ארוך )למשל: מאמר(, יכול להכיל כמה יסודות מארגנים. דוגמה: בפסקת הפתיחה יש כלל ופרט, בהמשך - פסקות שיש בהן סיבות ותוצאות, השוואה, סקירת היבטים. ■ כאשר מתכננים לכתוב טקסט, כדאי להחליט לפי אילו יסודות מארגנים רוצים לארגן אותו. למשל, אפשר להתחיל בתיאור התפתחות של בעיה, ואחר כך לבחון אותה לפי היבטים שונים. ■ בכתיבת בעיה ופתרון אפשר להרחיב: בהצגת הבעיה )התופעה( רצוי לתאר אותה, להסביר את הגורמים לה, ולהביא דוגמות. תיאור של בעיה יכול לכלול גם פתרון או כמה פתרונות. ■ בכתיבת השוואה יש להחליט על קריטריונים להשוואה, וכדאי להתייחס גם לדומה וגם לשונה. מבנה ההשוואה כולל: פתיחה המציגה את נושא ההשוואה ואת מטרתה; גוף - טקסט ההשוואה, הדומה והשונה לפי קריטריונים; סיכום - מסקנות הנובעות מההשוואה. ■ בהשוואה אפשר להשוות עניין שלם לעניין שלם, אך אפשר גם להשוות פרטים/ חלקים של העניין לפרטים בעניין האחר. ■ להבעת היסודות המארגנים כדאי להשתמש במילות הקישור המתאימות, ראו בעמ' .14 םילגרתמ פעילות :1 הכללה בקטע הבא היסוד המארגן הוא "כלל ופרט". בטקסט יש הכללה ויתר המשפטים מפרטים ומדגימים. קראו את הקטע, והשיבו על השאלות שאחריו. מצרים היא יעד תיירותי מפורסם בעולם כולו. ייחודה של מצרים בשרידי תקופת הפרעונים - הפירמידות, פסלי הספינקס, מקדשים עתיקים ואוצרות כלים ותכשיטים. תיירים מגיעים לארץ הנילוס מכל העולם. חלק ניכר מן התיירות למצרים מורכב מערבים מארצות במזרח התיכון. הם באים גם לקהיר המודרנית, שהיא מרכז שוקק של תרבות ובידור וכן מרכז מסחרי חשוב לעולם הערבי כולו. בשל מצבה המדיני של ישראל באזור, הערבים אזרחי ישראל מוגבלים באפשרויות שלהם לבקר בארצות ערב. מאז הסכם השלום בין ישראל למצרים ב–1979 הם מרבים לבקר במצרים. הטיול למצרים הוא גם מהזולים ביותר האפשריים לאזרחי ישראל הרוצים לבקר בחוץ לארץ. מתוך: דני רבינוביץ )עורך(, בחמישה קולות, ,1994 מטח, עמ' 35

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר