עמוד:24

לעתים הקשר בין החלקים השונים בטקסט הוא קשר של התפתחות או קשר של תהליך, כלומר - הצגת השתלשלות הדברים בזה אחר זה. דוגמה: קטע שדן בריצת מרתון, עשוי לסקור את ההיסטוריה של ריצה זאת - מתי החלה, ואילו שינויים והתפתחויות חלו במשך הזמן. התופעה מוצגת בהדרגה שלב אחר שלב לפי סדר כרונולוגי, לפי ציר הזמן. בטקסטים רבים נוהגים לפתוח את הנושא בסקירה היסטורית שלו, מה היה לפני מה, מה היו השלבים בתהליך, כיצד חלה התקדמות וכדומה. סקירה כזאת מבוססת על קשר של התפתחות. דוגמה לקטע שהיסוד המארגן בו הוא התפתחות, ראו בקטע "דרך בורמה" בעמ' .13 סיבה ותוצאה תופעה תיאור תופעה )בעיה( סיבות, גורמים פירוט הסיבות/הגורמים לתופעה תוצאות, השלכות התוצאות של התופעה ומשמעותן דרך נוספת לקשר בין חלקים שונים בטקסט היא קשר של סיבה ותוצאה. הטקסט מציג תופעה מסוימת ומפרט את הסיבות ואת הגורמים לתופעה זאת ואת תוצאותיה. דוגמה: ספורט קיצוני הוא תופעה הולכת ומתרחבת )שיט נהרות, באנג'י, גלישת מצוקים(. מה הסיבה לתופעה )חברות המרוויחות כסף רב(? ומה תוצאותיה? הסיכונים? העיקרון המארגן טקסט כזה הוא סיבה ותוצאה, ואלה מקשרות ומחברות בין חלקי הטקסט השונים. יש טקסטים המציגים קודם את התוצאה )תופעה כלשהי( ואחר כך את סיבותיה. לעתים התוצאה היא סיבה להתרחשות הבאה, וכך יוצרים שרשרת של סיבות ושל תוצאות. דוגמה לקטע שהיסוד המארגן בו הוא סיבה ותוצאה, ראו "שעת כושר" בעמ' ,75 בפסקה ראשונה. בעיה ופתרון בעיה תיאור הבעיה/התופעה הרחבה: ניתוח סיבות/גורמים לבעיה, דוגמות פתרון הצגת פתרון/ות אפשרי/ים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר