עמוד:23

אל הפירוט; מרעיון עוברים לדוגמה; מן התופעה עוברים אל ההסבר שלה; מטענה כלשהי עוברים לניתוח, להסבר מפורט ולהמחשה. בטקסט כזה העיקרון המארגן והמקשר בין החלקים השונים הוא כלל ופרט. ואפשר גם להפך - מתחילים בפרטים השונים, ומסיימים בכלל. דוגמה לקטע כתוב בקשר של כלל ופרט, ראו בעמ' ,27 פעילות .1 השוואה וניגוד דומה/שונה פתיחה - מה משווים? מטרת ההשוואה, נימוק בעד/נגד הקריטריונים המושווים גוף ההשוואה - טקסט ההשוואה, הצגת השונה והדומה, הצגת נימוקים בעד ונגד סיכום - מסקנות מן ההשוואה דרך נוספת לארגן טקסט היא לקשר בין החלקים השונים בקשר של השוואה וניגוד. דוגמה: קטע שעוסק בריצה ובתרומתה לבריאות, עשוי להשוות בין ריצה לבין הליכה כספורט, או להביא נימוקים בעד ריצה ונגד ריצה. בקשר השוואה וניגוד משווים בין עניינים, בין תופעות, בין רעיונות או בין דעות, ובודקים את המשותף זה לזה ואת המנוגד זה לזה. בטקסט השוואה אפשר למצוא גם מבנה של בעד ונגד: נימוקים בעד טענה/מחשבה/ רעיון מסוימים ונימוקים נגדם. כדי לכתוב השוואה, יש להחליט על קריטריונים להשוואה - ההבדלים וגם הדמיון )הדומה והשונה(. מבנה ההשוואה כולל: פתיחה המציגה את נושא ההשוואה ואת מטרתה; גוף - טקסט ההשוואה, הדומה והשונה לפי קריטריונים; סיכום - מסקנות הנובעות מההשוואה. דוגמה לקטע שהיסוד המארגן בו הוא השוואה וניגוד, ראו בעמ' ,30 קטע .3 התפתחות )רצף זמן( שלב א תיאור שלבים בתהליך, שלב ב תיאור התפתחות היסטורית, תיאור רצף כרונולוגי )ציר זמן( שלב ג

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר