עמוד:22

▼ ▼ ▼ ▼ הדרך להבנה טובה של הטקסט עוברת דרך הבנת המבנה שלו, לכן, כדי להבין את הטקסט, עלינו, הקוראים, לשאול את עצמנו בזמן הקריאה: איך הטקסט הזה בנוי? מה התפקיד של כל פסקה? האם הפסקה מציגה טענה? פתרון? נתונים? המלצה? וכדומה. סוגים של יסודות מארגנים הטקסט הוא כמו שרשרת ארוכה הבנויה מחלקים המחוברים זה לזה. כדי שהטקסט יישאר שלם, מאורגן ומובן, כל רכיב מבנה חייב להיות קשור ומחובר לחלק אחר באופן הגיוני. רכיבי המבנה מאורגנים על-ידי יסודות מארגנים שונים. הסדר והארגון של הטקסט עוזרים גם לקוראים וגם לכותבים. לקוראים הם עוזרים לקלוט את הרעיונות, להבין אותם ולזכור אותם. לכותבים הם עוזרים לבנות טקסט שלם, מובן והגיוני. חלקי הטקסט יכולים להיות מחוברים על-ידי יסודות מארגנים שונים: כלל ופרט, השוואה וניגוד, התפתחות, סיבה ותוצאה, בעיה ופתרון, היבטים. יסודות מארגנים אלה אופייניים לטקסטים עיוניים, כגון: טקסט מידע )למשל, ערך באנציקלופדיה(, טקסט שכנוע )למשל, מאמר עמדה( או מאמר אקדמי. הם אינם אופייניים לטקסטים אחרים, כגון: שיר, פרסומת, מודעה. בטקסט ארוך ייתכנו כמה יסודות מארגנים. דוגמה: בפסקת פתיחה יש כלל ופרט, ובפסקות הבאות יש סיבות ותוצאות, ולבסוף - פסקת סיכום המציגה פתרון. כאשר מתכננים לכתוב טקסט, כדאי להחליט לפי אילו יסודות מארגנים רוצים לארגן אותו. למשל, אפשר להתחיל בתיאור התפתחות של בעיה, ואחר כך לבחון אותה לפי היבטים שונים. כלל ופרט הכללה - הכללה, היגד ראשי, קביעה כללית פרטים - פירוט ההכללה: דוגמות, נתונים, חלקי העניין המתואר, הסבר אחת הדרכים לקשר בין חלקי הטקסט היא לפתוח באמירה כללית כלשהי, ואחר כך לפרט ולהרחיב את האמירה. דוגמה: קטע שעוסק בחשיבות הספורט לבריאות - הקטע פותח בהכללה שהספורט חשוב לבריאות, ואחר כך מביא נתונים ודוגמות המראים את הקשר בין ספורט לבריאות, ומפרט דרכים שונות שהספורט תורם לבריאות. כלומר, כותבים תחילה את הכלל, וממנו עוברים אל הפרטים: מן השלם עוברים אל חלקיו; מן ההכללה עוברים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר