עמוד:12

ד. בפסקות הסיום תמצאו שני משפטים, אשר מרמזים על המטרה של הטקסט. - לחוויה זו אין תחליף. )שורה 42( - אני ממליץ בחום לאמץ את התכנית "יזמים צעירים עושים עסקים". )שורה 45( הסבירו מה הקשר בין המשפטים האלה לבין המטרה של המאמר. תוכלו להתחיל כך: מטרת המאמר היא... / הטקסט עוסק ב... ה. נסו לשער מהו הנושא שבו עוסק הטקסט. נסחו במשפט שלם. ו. מהו התחום שהטקסט מטפל בו? ז. מיהו, לדעתכם, קהל היעד של הטקסט הזה? שיעור :2 קישוריות בשיעור זה תכירו את המושגים לכידות וקישוריות ואת האמצעים הלשוניים היוצרים אותן. לכידות טקסט טוב ותקין הוא טקסט שיש בו לכידות וקישוריות, כלומר - טקסט כזה עוסק בנושא-על אחד, וחלקיו מקושרים זה לזה. לכידות )קוהרנטיות( של טקסט היא המצב שכל חלקי הטקסט קשורים לנושא-על אחד, כל המשפטים מלוכדים סביב אותו נושא. הלכידות יוצרת קשר וחיבור של תוכן בין המשפטים. הקשר והחיבור האלה מתבטאים גם בקישוריות. דוגמה: טקסט :1 בצורת החיים של המשפחה הערבית מקובל שהמשפחה המורחבת חיה במקום אחד. הבתים גדולים ומרווחים ובעלי מספר קומות. בישראל יש הרבה זוגות צעירים שחיים בנפרד מהוריהם בבתים ודירות שאינם סמוכים לבית ההורים. בני המשפחה הערבית גרים בכפר אחד ומתראים זה עם זה מדי יום. טקסט :2 בצורת החיים של המשפחה הערבית מקובל שהמשפחה המורחבת חיה במקום אחד. בני המשפחה קרובים זה לזה פיזית, הם גרים בכפר אחד בשכונה אחת, והם מתראים זה עם זה מדי יום. לעיתים קרובות חיים באותו הבית שלושה דורות: סבא, בניו הנשואים ובני משפחותיהם. צורת הבתים מתוכננת בהתאם: בתים רבים נבנים באופן שניתן יהיה להוסיף להם קומה לבן שהתחתן. הטקסט הראשון אינו תקין ואינו לכיד, משום שהוא אינו עוסק בנושא-על אחד. לעומתו, הטקסט השני לכיד, משום שכל המשפטים עוסקים בנושא משותף.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר