עמוד:11

מקום הפרסום הוא עיתון "העיר", במוסף שנקרא בשם "DJ העיר". מן המוסף ניתן להסיק כי המאמר ידון במוסיקה רועשת במסיבות ובאירועים. הצורה הגרפית של הטקסט: כ–7 פסקות, לכן יש להניח שיהיו צפויים 7 רעיונות מרכזיים. פסקת הפתיחה מציגה שאלה: "האם יכול אדם לעבוד שנים רבות במקום המשמיע מוזיקה בווליום מטורף וגם לשמור על שמיעה תקינה?". בהמשך המחברת בוודאי תשיב על שאלה זו. פסקת הסיום פונה אל האנשים המבלים במועדונים שיימנעו מחשיפה מרובה למוזיקה רועשת. גם הכותרת מזמינה מבנה של טענה )הרעש מזיק לשמיעה(: נימוקים, דוגמות, והמלצות למבלים במועדונים. סביר להניח שהנימוקים יהיו נגד שמיעת מוסיקה בעוצמת קול גבוהה. א. מה הן ההשערות על התוכן? ב. מה הן ההשערות על המבנה? ג. בדקו בדוגמה שתי השערות: האם הן הוכחו כנכונות במאמר או שהן הופרכו? פעילות משלבת :3 פסקת פתיחה ופסקת סיום א. קראו את פסקת הפתיחה ואת פסקת הסיום של המאמר "סאונד הורס". ב. כתבו פסקה קצרה )7-6 שורות(, ותארו בה מה אפשר ללמוד מפסקת הפתיחה ומפסקת הסיום על תוכן המאמר, על מטרתו ואולי על הכותבת. פעילות משלבת :4 סאונד הורס - הבנה קראו עתה את המאמר "סאונד הורס" )עמ' 9( קריאה מעמיקה, וענו על השאלות הבאות. הבנה: א. מהי הטענה המרכזית של כותבת המאמר? נסחו אותה במילים שלכם. ב. מה הם הנזקים הנגרמים על-ידי רעש? ג. מי נפגע מן הרעש? אוצר מילים: ד. מהי הדו-משמעות בכותרת "סאונד הורס"? ה. מצאו במאמר 7 מילים ומונחים מתחום התקליטנות, וכתבו אותם. ו. במאמר מופיעות המילים: למקסס )שורה 4( מנעד )שורה 9(. נסו לשער את משמעותן, ואיך נוצרו. פעילות :5 תעודת זהות לטקסט א. קראו ברפרוף את הקטע "להכניס את החיים האמיתיים" בעמ' .105 ב. בנו תעודת זהות לטקסט. היעזרו בטבלה בספר הלימוד בעמ' .7 ג. נסו לנבא את תוכן הטקסט בלי לקרוא אותו. מה נושא הטקסט? מה הוא מתאר?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר