עמוד:9

םילגרתמ פעילות משלבת :1 תעודת זהות והשערות לגבי טקסט קראו ברפרוף את המאמר "סאונד הורס", וענו על השאלות שאחריו. סאונד הורס תמרה שרייבר מסיבה טובה צריכה בתור התחלה סאונד מעולה. נקי, מאוזן, וכמובן חזק מאוד. תקליטן מצליח צריך כישרון, קצת קסם אישי, התמדה, קשרים טובים וכמובן שמיעה מעולה. השאלה היא אם השניים אינם למעשה סותרים זה את זה. האם יכול אדם לעבוד שנים רבות במקום המשמיע מוזיקה בווליום מטורף וגם לשמור על שמיעה תקינה? ומצד שני, האם יכול תקליטן למקסס כהלכה מבלי להיחשף לעוצמות קול גבוהות? א' אלונים, סטודנט לתואר שני בניהול והנדסת בטיחות באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, כתב לאחרונה עבודה בנושא נזקי שמיעה בקרב תקליטנים. את מסקנותיו נביא לפניכם. ראשית, כדי להבין את העובדות הנה כמה מונחי יסוד הקשורים לסאונד ולנזקיו: תדירויות קול נמדדות ביחידות הרץ, וככל שהתדר עולה, הקול נשמע גבוה יותר. אוזן האדם שומעת מנעד תדרים שבין 16 הרץ ל– 20 אלף הרץ. דיבור יוצר צלילים שתחום התדרים שלהם נע בין 200 ל– 500 הרץ. עוצמת הסאונד, שהיא המידה שבה אנחנו מפרשים סובייקטיבית את הקול, תלויה בלחץ גלי הקול על עור התוף, ומשתנה עם התדר. היחידה שבה משתמשים לאפיון עוצמת הקול היא דציבל, המבטאת את השינויים בלחצי האוויר הגדלים בהתמדה. האוזן האנושית קולטת עוצמות קול בין 0 ל–130 דציבל, ומעל 130 דציבלים מרגישים כאב בלבד. הרעש במועדונים נע בין 90 ל–110 דציבל. נזקים הנגרמים על ידי רעש כוללים, מלבד כמובן הירידה באיכות השמיעה, גם הפרעות אישיות )חשיפה ממושכת לרעש עלולה לשבש את תנועת גלי המוח(, שינויים במערכת ההורמונלית, בחילות, צרבות וכאבי ראש חזקים. חשוב להבין כי חשיפה לרמת רעש גבוהה עלולה לגרום שני סוגים של ליקוי בשמיעה: .1 ליקוי שמיעה זמני: ירידה זמנית באיכות השמיעה לאור חשיפה לרעש שמגיע עד 45 דציבל. הפגיעה הנ"ל נעלמת אחרי מנוחה של 16 שעות. כלומר, מצב השמיעה חוזר בסופו של דבר להיות נורמלי. .2 ליקוי שמיעה קבוע: מצב זה מפחיד הרבה יותר, היות שמדובר בנזק בלתי הפיך ואף מדרדר לנזק לשמיעה, הנגרם כתוצאה מחשיפה ממושכת או יומיומית לרעש. סלונים מצטט מחקרים שהצביעו על כך שבהאזנה למוסיקה באוזניות ואצל נגנים בתזמורות או בלהקות יש ירידה זמנית ממוצעת של 20 דציבל באיכות השמיעה. כל זה אקדמי, אך מה קורה בשטח? האם התקליטנים שלנו מתחרשים? אסף, ,32 שעובד כתקליטן מ–98 ומבלה בחדרי חזרות והופעות מגיל ,17 מספר שבתקופה שניגן מדי שבוע בתל אביב, הרגיש, לאחר שלושה חודשים, ששמיעתו נפגעה. "גיליתי את זה כשעבדתי באולפן", הוא משחזר. "נעלמו לי הצלילים הגבוהים מאוזן אחת. 10 15 20 25 30

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר