עמוד:8

מתוך הרמזים שדליתם, אפשר לנבא לא רק את התוכן ואת המטרות )הנושא, התחום שהטקסט עוסק בו(, אלא גם לחזות את המבנה המשוער של הטקסט. אנו מכירים צורות ארגון של טקסט - מבנים, כגון: השוואה )דומה ושונה(, בעד ונגד, הכללה ופירוט, סיבה ותוצאה, התפתחות. הידע הזה מאפשר לשאול שאלות על המבנה הצפוי של הטקסט: לאילו חלקי מבנה אפשר לצפות מכותרת הטקסט? איזה מבנה ניתן לשער בעקבות קריאת פסקות הפתיחה והסיום? כל השאלות האלה הן פעולות טרום קריאה, ומטרתן לגרום לקוראים להיערך לקראת הטקסט. יש סיכוי שההשערות שלכם, בין אם הן נכונות ובין שיופרכו, יגבירו את הקשב ואת הריכוז שלכם, ויעמיקו את ההבנה שלכם, כשתקראו את הטקסט במלואו. צורת הטקסט לעתים יש בטקסטים העיוניים אמצעים חזותיים המבטאים את המבנה, ובכך מקילים עלינו את ההבנה ואת תפיסת המבנה. כדאי לשים לב אליהם. ההפרדה לפסקות היא אמצעי חזותי, כי היא מלמדת על החלוקה הפנימית ועל הארגון של הטקסט. מבחינת התוכן, הפסקה מאותתת לקוראים: לכאן שייכים המשפטים העוסקים בתת-נושא מסוים. אם, למשל, יש 10 פסקות, ניתן לצפות ל10- רעיונות מרכזיים. יש טקסטים ארוכים המחולקים לפרקים, לסעיפים ולסעיפי משנה בתוספת כותרות וכותרות משנה. הכותרות וכותרות המשנה - תפקידן להוסיף משהו על התוכן, על הארגון הפנימי ועל ההיררכיה של הטקסט. למשל: כותרת של נושא כללי יותר תיכתב באותיות גדולות יותר, וכותרת של סעיפים - באותיות קטנות יותר. םיפיט ■ כדי להעמיק הבנה של טקסט ארוך )מאמר, כתבה( לפני הקריאה כדאי לשים לב לפרטים החזותיים המזהים של הטקסט: לכותרות, לפסקות הפתיחה והסיום, לצורה הגרפית, לאיורים ולהמחשות, לשם המחבר/ת ולמקום הפרסום )ספר, עיתון וכדומה(. ■ כדאי גם לקרוא ברפרוף את פסקת הפתיחה ואת פסקת הסיום וכן את המשפט הראשון בכל פסקה. כדאי לשים לב לשאלות הכתובות בטקסט, כי אחרי השאלה תבוא, בדרך כלל, התשובה. ■ העלאת השערות - מכל הנתונים והרמזים שדליתם מן הטקסט, אפשר לשער השערות על תוכן הטקסט ועל המבנה שלו.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר