עמוד:7

הבנה, הבעה ולשון שיעור :1 ארגון הטקסט שיעור זה נועד לסייע לכם לגשת לטקסטים שעליכם לקרוא, ולזהות בקריאה מרפרפת את הנושא ואת הארגון הכללי שלהם. העלאת השערות עוד לפני הקריאה כדאי לדלות מהטקסט מידע על התוכן, על המבנה ואפילו על המטרות שלו. איך עושים זאת? איך ניתן לשער מה יש בטקסט בלי לקרוא אותו מתחילתו עד סופו? הטקסט מספק רמזי טקסט על הארגון שלו ועל תוכנו: כותרת, שם המחבר/ת, מקום פרסום הטקסט, הצורה הגרפית של הטקסט, פסקות הפתיחה והסיום, מילות הקישור בין הפסקות. רמזים אלה עוזרים לשער את טיב הטקסט. קריאת רמזים אלה נקראת "קריאה מרפרפת", כלומר - קריאה בדילוגים, קריאה שאינה בודקת מילה במילה את הכתוב בטקסט. רמזי הטקסט לפניכם מבחר שאלות שתוכלו לשאול על הטקסט לפני הקריאה )"תעודת הזהות" של הטקסט(. בעזרת שאלות אלה תוכלו לשער השערות על הטקסט. הפרטים מה אפשר לשאול כדי לקבל רמזים על הטקסט? הכותרות: באיזה נושא יעסוק הטקסט על-פי הכותרת? כותרת ראשית, מה כבר ידוע לי על נושא זה? כותרות משנה מה אומרות לי כותרות המשנה? מה מטרת הטקסט לפי הכותרות? פתיחה וסיום האם יש פסקת פתיחה? מה נאמר בה? מה נאמר בפסקת הסיום? מה מטרת הטקסט לפי הפתיחה ולפי הסיום? אמצעים חזותיים: מה ניתן ללמוד מן האיורים ומן התצלומים? איורים, תצלומים, מה אפשר להבין מהנתונים בטבלה )בגרף, בתרשים, בדיאגרמה( טבלות, תרשימים על תוכן הטקסט? צורת הטקסט: מה אפשר ללמוד מהחלוקה לפסקות? מהמילים המודגשות? מסגרות, פסקות, מגודל האותיות? ממספרי הסעיפים? גודל אותיות, סעיפים מקום הפרסום, "הבמה": היכן פורסם הטקסט - באינטרנט? באנציקלופדיה? בעיתון? ספר, עיתון, אינטרנט מה אפשר ללמוד מכך? לאיזה סוג של טקסט אפשר לצפות במקום זה? אל מי הטקסט פונה?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר