עמוד:9

כתיבת טיעון כדי לשכנע )בכתב או בעל-פה( מתאים להשתמש במבנה הטיעון. בטיעון מציגים טענה, פורשים את הנימוקים ואת הדוגמות, ולבסוף מסיקים מסקנות או ממליצים המלצות. כתיבת חיבור בכתיבת חיבור קצר )למשל, טיעון( שימו לב להוראות. קראו את נושא החיבור ו"פרקו" אותו לחלקים כמו בכתיבת תשובה. זכרו את שלבי הכתיבה: א. העלו רעיונות - היעזרו בשיחה עם חברים, שאלו שאלות, העלו אסוציאציות,, ובדקו במקורות מידע )ספרים, אינטרנט(. ב. לאחר העלאת הרעיונות התמקדו ברעיונות שאתם רוצים לכתוב - סננו וארגנו ברצף הגיוני. כתבו משפטים שלמים וארגנו בפסקות. ג. קראו את הטיוטה שכתבתם )או מסרו לעמיתים כדי לקבל משוב(. שימו לב למבנה, לתוכן, ללשון, וערכו את החיבור לפני ההגשה. קריאה בקול הקריאה בקול צריכה להיות שוטפת, ולכן חשוב לקרוא ולהבין את הטקסט לפני הקריאה. נקדו מילים קשות, ושימו לב לסימני הפיסוק. ציינו תחילה את שם הספר/המאמר ואת שם הכותב/ת. הגייה - אל "תבלעו" מילים או הברות. בטאו דגשים במקום שצריך. אם שגיתם - תקנו. שימו לב לקצב הקריאה ולהנגנה, והיעזרו בסימני הפיסוק. שפת גוף - שמרו על קשר עין עם המאזינים, התאימו את ההבעות ואת תנועות הגוף לתוכן. הרצאה כאשר מכינים הרצאה, כדאי לשים לב לשלושה היבטים: תוכן ההרצאה, הלשון ואופן ההצגה. תוכן ומבנה - לאחר שאספתם חומר על הנושא ממקורות שונים, ארגנו אותם באופן הגיוני ומקושר. פתחו בהצגת הנושא, המשיכו בהסברים ובדוגמות, ולבסוף אמרו דברי סיום. פתיחה וסיום טובים מסייעים להרצאה מוצלחת. כדאי לפתוח או לסיים בסיפור, בשאלה רטורית, או בדוגמה, בציטוט. דרך הצגה - כדאי לכתוב ראשי פרקים של ההרצאה ולהסתייע בהם במהלך ההרצאה. את ראשי הפרקים אפשר גם לכתוב על הלוח, על בריסטול שמכינים מראש, או במצגת. רצוי להיעזר באמצעי המחשה: מצגת, תצלומים, שקפים, פוסטר.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר